Jag köpte en villa med en stor tomt för låt oss säga 5 miljoner. Villan är sliten men vi ska rusta upp den så den stora delen av priset för fastigheten var tomtvärdet. Nu tänkte jag stycka av låt säga 3 tomter. För dessa får jag 2 miljoner styck.
Vad ska jag betala i skatt efterförsäljningen av tomterna och vad basseras skatten på?

• Gilla
Michael söderkvist
  • Laddar…
Välkommen till forumet!

Du får betala reavinstskatt på den vinst du gör. Alltså försäljningspriset - inköpspriset - försäljningskostnader.

andersmc skrev:
Välkommen till forumet!

Du får betala reavinstskatt på den vinst du gör. Alltså försäljningspriset - inköpspriset - försäljningskostnader.
Ja så mycket har jag fatta men vad är inköpspriset? Det kan väll inte var så bra att det är de 5 miljonerna jag har gett för då behöver jag enbart betala skatt på 1 miljon om jag säljer tre tomter för 6 miljoner.
Huset med en del mark är ju kvar och har oxo ett värde?

Inköpspriset är proportionellt mot taxeringsvärdet. Om huset är taxerat till 1,5 miljoner och marken till 1 miljon så är ingångsvärdet på marken 2 miljoner (1/2,5 x 5 miljoner). Jag gjorde exakt samma sak för ett par år sedan.

• Gilla
oliverx
  • Laddar…
Ok tackar. Så om jag styckar upp tre nya tomter och säljer så har jag ju igentligen 4 tomter, blir ingångsvärdet på marken 500 000 kr styck? (2/4 miljoner).
När du säger proportionellt mot taxeringsvärdet så menar du det taxeringsvärde som gällde när köpet gjordes, inte dagens?

jonasbukarr skrev:
Ok tackar. Så om jag styckar upp tre nya tomter och säljer så har jag ju igentligen 4 tomter, blir ingångsvärdet på marken 500 000 kr styck? (2/4 miljoner).
När du säger proportionellt mot taxeringsvärdet så menar du det taxeringsvärde som gällde när köpet gjordes, inte dagens?
Jag TROR jag använde värdet vid köpet.. det ändrade sig lite från köpet 2003 till försäljningen ett par år senare, men inte så mycket. Ring skatteupplysningen och fråga!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.