Sålt hus med lite vinst.
Samtidigt skilja oss.

1.Man kan fylla i alla utgifter redan nu på skatteverket. Eller måste man vänta tills man ska deklarera nästa år?

2. Vi säger lätt räknat att jag har 1 miljon i "kvitton". Ska jag fylla i 500.000kr i min deklation? Eller fyller vi båda i fullt belopp?

3. Om man vill skjuta upp beskattningen i nya bostaden. Gör man detta efter sen när deklationen är klar och man vet beloppet?

Kanske dumma frågor. Men vet man inte så måste man fråga.
 
Skatteverket har en mycket väl fungerande kundtjänst så ring gärna dit så får du/ni bra svar på dina/era frågor.

Båda kan inte dra av hela utgiftsbeloppet utan man får fördela det t ex 50/50.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Har du har sålt via mäklare, kan du även rådfråga denne.
Om du behöver hjälp kring uppskov etc.
 
J jonaslatt skrev:
Sålt hus med lite vinst.
Samtidigt skilja oss.

1.Man kan fylla i alla utgifter redan nu på skatteverket. Eller måste man vänta tills man ska deklarera nästa år?

2. Vi säger lätt räknat att jag har 1 miljon i "kvitton". Ska jag fylla i 500.000kr i min deklation? Eller fyller vi båda i fullt belopp?

3. Om man vill skjuta upp beskattningen i nya bostaden. Gör man detta efter sen när deklationen är klar och man vet beloppet?

Kanske dumma frågor. Men vet man inte så måste man fråga.
Kvitton ersätts inte 1:1, Skatteverket pratar om värdehöjande åtgärder. En renovering av befintliga kök, badrum och andra delar av bostaden baseras på skicket vid renoveringen kontra försäljning. Räkna med grovt sett kanske 50%.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Sålt hus med lite vinst.
Samtidigt skilja oss.

1.Man kan fylla i alla utgifter redan nu på skatteverket. Eller måste man vänta tills man ska deklarera nästa år?

2. Vi säger lätt räknat att jag har 1 miljon i "kvitton". Ska jag fylla i 500.000kr i min deklation? Eller fyller vi båda i fullt belopp?

3. Om man vill skjuta upp beskattningen i nya bostaden. Gör man detta efter sen när deklationen är klar och man vet beloppet?

Kanske dumma frågor. Men vet man inte så måste man fråga.
Skatteverket får mycket skit men när det kommer till privat inkomstdeklaration har de gjort ett väldigt bra jobb tycker jag.

När du ska deklarera din/er försäljning är det mycket tydligt vad som ska anges och hur. Om jag minns rätt kan du välja att ange alla belopp i 100% och sen splittar SKV det i enlighet med din uppgivna ägarandel, eller så anger du alla belopp i enlighet med din ägarandel direkt. Det ska vara svårt att göra fel.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Sålt hus med lite vinst.
Samtidigt skilja oss.

1.Man kan fylla i alla utgifter redan nu på skatteverket. Eller måste man vänta tills man ska deklarera nästa år?

2. Vi säger lätt räknat att jag har 1 miljon i "kvitton". Ska jag fylla i 500.000kr i min deklation? Eller fyller vi båda i fullt belopp?

3. Om man vill skjuta upp beskattningen i nya bostaden. Gör man detta efter sen när deklationen är klar och man vet beloppet?

Kanske dumma frågor. Men vet man inte så måste man fråga.
1. Det är i nästa års deklaration du skall fylla i bilagan, men såklart kan du ladda ned den och "för ifylla" nu så har du gjort en del av jobbet redan.
2. Kvitton behöver du inte lämna in direkt. Du yrkar avdraget på blanketten (för värdehöjande renoveringar och tillbyggnader, dvs inte "omtapetseringar osv) och vid uppmaning måste du sen styrka avdraget med tex kvitton.
3.För uppskov måste du (inom ett år har jag för mig) köpt en ersättningsbostad. Det fylls också i på blanketten

Glöm inte, vad gäller uppskov osv, att när ni säljer är det din andel av huset som du skall deklarera. Så äger du tex 50% så kan du sen dra av din andel av ev. vinst mot den nya bostaden.
 
Och även om ni vid deklarationen inte yrkar på uppskov, kanske inte räknar med att köpa nytt "i tid", så kan man ändra det i efterhand och få tillbaka pengarna från skatteverket. Så gjorde min dotter med sambo. De sålde här i Stockholm och flyttade till en mindre ort, hyrde där för att "bo in sig", och tänkte inte köpa något på ett tag. Men så dök det upp en villa (ca 150 kvm, nära vatten, centralt på orten, för mindre pengar än de fick för sin tvåa i närförort här). Då kunde de ändra sin deklaration i efterhand och fick tillbaka det mesta av skatten de hade betalat på lägehtesförsäljningen.

De fick hjälp av mäklaren (den som hade sålt lägenheten åt dem nästan ett år tidigare).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och även om ni vid deklarationen inte yrkar på uppskov, kanske inte räknar med att köpa nytt "i tid", så kan man ändra det i efterhand och få tillbaka pengarna från skatteverket. Så gjorde min dotter med sambo. De sålde här i Stockholm och flyttade till en mindre ort, hyrde där för att "bo in sig", och tänkte inte köpa något på ett tag. Men så dök det upp en villa (ca 150 kvm, nära vatten, centralt på orten, för mindre pengar än de fick för sin tvåa i närförort här). Då kunde de ändra sin deklaration i efterhand och fick tillbaka det mesta av skatten de hade betalat på lägehtesförsäljningen.

De fick hjälp av mäklaren (den som hade sålt lägenheten åt dem nästan ett år tidigare)
Tack alla för snabba svar.
Mäklaren slutade och hade vårt hus som sitt sista uppdrag.
Men då avvaktar jag tills deklationstider.
 
H hempularen skrev:
Och även om ni vid deklarationen inte yrkar på uppskov, kanske inte räknar med att köpa nytt "i tid", så kan man ändra det i efterhand och få tillbaka pengarna från skatteverket. Så gjorde min dotter med sambo. De sålde här i Stockholm och flyttade till en mindre ort, hyrde där för att "bo in sig", och tänkte inte köpa något på ett tag. Men så dök det upp en villa (ca 150 kvm, nära vatten, centralt på orten, för mindre pengar än de fick för sin tvåa i närförort här). Då kunde de ändra sin deklaration i efterhand och fick tillbaka det mesta av skatten de hade betalat på lägehtesförsäljningen.

De fick hjälp av mäklaren (den som hade sålt lägenheten åt dem nästan ett år tidigare).
Tror detta var en tillfällig regel när man gjorde ändringen att man kunde göra uppskov utan kostnad. Då fick dom som hade betalt det chans att få ut pengarna igen.
 
L Liljeros skrev:
Tror detta var en tillfällig regel när man gjorde ändringen att man kunde göra uppskov utan kostnad. Då fick dom som hade betalt det chans att få ut pengarna igen.
Jo, men man har väl normalt sett rätt att ändra en deklaration i upp till 5 år har jag för mig.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Mäklaren slutade och hade vårt hus som sitt sista uppdrag.
Du borde kunna ta frågor med samma firma, även om "din" mäklare slutat är det fortfarande firman som du har avtal med.
 
Fast deklarationshjälp är något de flesta mäklare ger som en service, jag tror inte att de är skyldiga enl. "god mäklarsed" att hjälpa till med deklarationen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.