5 026 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
skatt på vinst av sin bostadsrätt, även om man flyttar till dyrare?
Om jag köpt bostadsrätt för 20000 och därefter säljer min bostadsrätt för 1020000.
För att direkt flytta till annan bostadsrätt nära för exakt samma pris 1020000.
Måste man betala 220000kr skatt då?
Jag vill tro att man ej gör vinst och inte ska behöva betala skatt.
Det är inte som att jag går iväg med ens en krona extra jag kan använda för eget gott, eftersom prisläget har ökat på alla bostäder omkring.
Jag blir bokstavligen direkt hundratusentals kronor fattigare av att ens röra mig.
Kan detta stämma? Finns lösningar?
För att direkt flytta till annan bostadsrätt nära för exakt samma pris 1020000.
Måste man betala 220000kr skatt då?
Jag vill tro att man ej gör vinst och inte ska behöva betala skatt.
Det är inte som att jag går iväg med ens en krona extra jag kan använda för eget gott, eftersom prisläget har ökat på alla bostäder omkring.
Jag blir bokstavligen direkt hundratusentals kronor fattigare av att ens röra mig.
Kan detta stämma? Finns lösningar?
Ja du måste betala skatt.
Detta kallas populärt för flyttskatt och är en stor anledning till att framförallt äldre personer sitter kvar i stora hus då de förlorar ekonomiskt av att flytta till en billigare bostadsrätt t.ex.
Detta kallas populärt för flyttskatt och är en stor anledning till att framförallt äldre personer sitter kvar i stora hus då de förlorar ekonomiskt av att flytta till en billigare bostadsrätt t.ex.
Wow. Jag ärvde bostaden dessutom. Jag kan inte flytta härifrån för nya jobb ens till likvärdig bostad.
Jag trodde vinst betydde att det var pengar jag faktiskt får över.
Någon mer som kan intyga detta, låter konstigt.
Jag trodde vinst betydde att det var pengar jag faktiskt får över.
Någon mer som kan intyga detta, låter konstigt.
Redigerat:
För det första så får du göra avdrag för mäklarkostnader, förbättringsåtgärder samt styling. Men kortfattat så skall du i dagsläget betala vinstskatt som är 22% på skillnaden mellan anskaffningsvärde och avyttringsvärde.
I ditt exempel så blir detta precis som du säger 220.000kr, men som sagt så kan du minska vinsten med förbättringsåtgärder samt mäklararvode.
Du kan även begära uppskov på skatten och betalar då 0,5% av 220.000 per år i ränta så länge du har uppskovet, säljer du din nya fastighet och köper ytterligare en kan du även då begära uppskov eller välja att betala in skatten.
Man kommer inte undan och allt skall betalas förr eller senare...
Finns en hel del matnyttigt hos SKV:
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavprivatbostad/uppskov.4.6d02084411db6e252fe80009532.html
I ditt exempel så blir detta precis som du säger 220.000kr, men som sagt så kan du minska vinsten med förbättringsåtgärder samt mäklararvode.
Du kan även begära uppskov på skatten och betalar då 0,5% av 220.000 per år i ränta så länge du har uppskovet, säljer du din nya fastighet och köper ytterligare en kan du även då begära uppskov eller välja att betala in skatten.
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavprivatbostad/uppskov.4.6d02084411db6e252fe80009532.html
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Visst är det så!Gladeflower skrev:
Du gör en vinst på lägenheten på en mille (förutom kanske försäljningskostnader mm) och skall då betala 22%, dvs 220.000 kr i reavinstskatt.
Men du kan få uppskov med att betala skatten, och får i stället betala ränta till staten.
Det är bland annat detta som kallas "flyttskatt".
Och var glad att du har fått en bostad i arv i stället!
Redigerat:
Ja så är det tyvärr....skatt ska betala våra politikers alla misstag.
Ännu värre är det för gamlingen som sitter på fjärde våningen och vill flytta ner till bottenvåningen för att kunna komma ut.
Även om han/hon flyttar ner till en exakt likadan lägenhet som säljs till samma pris som gamlingen får sin, så ska gamlingen betala skatt och har därför inte råd att flytta ner ett par våningar.
Ännu värre är det för gamlingen som sitter på fjärde våningen och vill flytta ner till bottenvåningen för att kunna komma ut.
Även om han/hon flyttar ner till en exakt likadan lägenhet som säljs till samma pris som gamlingen får sin, så ska gamlingen betala skatt och har därför inte råd att flytta ner ett par våningar.
Tack. Det blir endast kvar att klaga över sanningen framöver nu efter att frågan blivit löst.
Edit: Det försvann ett par nyliga inlägg från andra helt plötsligt.
Edit: Det försvann ett par nyliga inlägg från andra helt plötsligt.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Men bortsett från vilka moraliska värderingar man lägger på flyttskatten, så är det ju inga mördande summor att betala. Jo 220 000 är mycket pengar och surt att bli av med. Men så länge du skall köpa ngt. nytt så har du ju två alternativ på att finsiera skatten. Antingen genom att begära uppskov, och betala ränta till staten.
Eller genom att låna upp den summan, och betala ränta till banken.
Om du kan köpa en bostad för typ 1 milj, och klara dig med drygt 20% belåning så kan du känna dig lycklig.
Med dagens räntor kostar den här skatten dig ca 200 - 250 kr i månaden.
Dvs. det är knappast en avgörande utgift i ett beslut om flytta/bo kvar.
Då finns det ju scenarior som är betydligt värre, där flyttskatten negativt påverkar rörligheten. Det finns äldre människor häromkring där jag bor som bor i alldeles för stor villa, där flyttskatten snarare ligger på 2 - 2,5 milj. och som av den anledningen inte anser sig ha råd att flytta till en bostad som är lämpligare.
Visserligen så skulle den jag tänker på kunna sälja sin villa för 10 - 11 milj, med anskaffningsvärde på 70 000. Och sedan nöja sig med en trea i närförort, för typ 7 - 8 milj. Men personen jag tänker på vill in till centrala stockholm av olika skäl. Och då räcker inte pengarna efter skatt till mer än en tvåa. Då en person som lever på en låg pension.
I hennes fall försvåras varianten med närförort även av avgiftsnivån. De flesta föreningar i närförort har månadsavgift som ligger avsevärt över vad driftskostnaden på villan är. Inne i centrala Stockholm är det vanligare med föreningar med avgiftsnivå nära noll.
Eller genom att låna upp den summan, och betala ränta till banken.
Om du kan köpa en bostad för typ 1 milj, och klara dig med drygt 20% belåning så kan du känna dig lycklig.
Med dagens räntor kostar den här skatten dig ca 200 - 250 kr i månaden.
Dvs. det är knappast en avgörande utgift i ett beslut om flytta/bo kvar.
Då finns det ju scenarior som är betydligt värre, där flyttskatten negativt påverkar rörligheten. Det finns äldre människor häromkring där jag bor som bor i alldeles för stor villa, där flyttskatten snarare ligger på 2 - 2,5 milj. och som av den anledningen inte anser sig ha råd att flytta till en bostad som är lämpligare.
Visserligen så skulle den jag tänker på kunna sälja sin villa för 10 - 11 milj, med anskaffningsvärde på 70 000. Och sedan nöja sig med en trea i närförort, för typ 7 - 8 milj. Men personen jag tänker på vill in till centrala stockholm av olika skäl. Och då räcker inte pengarna efter skatt till mer än en tvåa. Då en person som lever på en låg pension.
I hennes fall försvåras varianten med närförort även av avgiftsnivån. De flesta föreningar i närförort har månadsavgift som ligger avsevärt över vad driftskostnaden på villan är. Inne i centrala Stockholm är det vanligare med föreningar med avgiftsnivå nära noll.
Många bra tips härinne.
Man kan ju också sätta reavinstskatten i ett annat perspektiv. Likt moms vill staten också ha en del av husets värde som skatt. Och lik moms har skatten betalas när du köper ett hus (antingen 25% moms på bygg- eller förbättringskostnader, eller 22% vinstskatt på övrigt värdeökning)
När du därefter säljer huset ska du betala skatt över värdeökningen men du får dra av rena förbättringskostnader eftersom du redan betalat moms över den biten. Denna sista delen är lite ovan för vanliga konsumenter, men funkar i princip likadant som momsregler för företag.
Eftersom dödsboet efter dina föräldrar inte behövde betala skatt över värdeökningen ska du göra det nu.
När du därefter säljer huset ska du betala skatt över värdeökningen men du får dra av rena förbättringskostnader eftersom du redan betalat moms över den biten. Denna sista delen är lite ovan för vanliga konsumenter, men funkar i princip likadant som momsregler för företag.
Eftersom dödsboet efter dina föräldrar inte behövde betala skatt över värdeökningen ska du göra det nu.
Detta stämmer inte, du betalar ränta till staten för beloppet i vinst du gör, inte på beloppet i skatt som blir på vinsten. Denna ränta är dessutom inte avdragsgill. Man brukar räkna att faktisk ränta blir runt 3% på det du skulle betalat i skatt.slacker skrev:Du kan även begära uppskov på skatten och betalar då 0,5% av 220.000 per år i ränta så länge du har uppskovet, säljer du din nya fastighet och köper ytterligare en kan du även då begära uppskov eller välja att betala in skatten.
[länk]
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Gå samman med någon släkting eller vän som gjort vinst på aktier eller liknande som ligger utanför ISK, kapitalförsäkring eller annan försäkring och överlåt dessa och sälj för att kunna kvitta mot vinsten. Såvida du själv inte har sådana skattebelagda investeringar.Mikael_L skrev:
Klicka här för att svara