6 158 läst ·
117 svar
6k läst
117 svar
Skatt på inflation?
Ja vi har ju haft totalt orimliga byggkostnader som drivs av galna priser från entreprenörer och hantverkare.P paralun skrev:
Jag tog nyligen in offerter på fönsterbyte. 125k i arbetskostnad skulle de ha för EN dryg veckas jobb för två man.
I 98-99% av landets yta får du mark nästan gratis. Bygger du en villa för 5 msek där är den sen osäljbar för det priset.
Mina kollegor i Tyskland, England, Holland skrattar åt dessa sanslösa priser. Där kostar en målare runt 30 euro per timme
Jo men vi i Sverige vill ju inte jämföra oss med EU.... farligt och kan leda till en farlig Swexitdebatt ala SD.Clarken37 skrev:Ja vi har ju haft totalt orimliga byggkostnader som drivs av galna priser från entreprenörer och hantverkare.
Jag tog nyligen in offerter på fönsterbyte. 125k i arbetskostnad skulle de ha för EN dryg veckas jobb för två man.
I 98-99% av landets yta får du mark nästan gratis. Bygger du en villa för 5 msek där är den sen osäljbar för det priset.
Mina kollegor i Tyskland, England, Holland skrattar åt dessa sanslösa priser. Där kostar en målare runt 30 euro per timme
Om man nu sitter i en obelånad kåk med låg pension så är det ju bara att belåna den en smula för att betala fastighetsskatten.F fribygg skrev:Om den löpande fastighetsskatten är för hög för den enskilde kan man tvingas sälja ett slutbetalt egenbyggt boende som är avsett att gå i arv för att pensionen inte räcker till.
Det du skriver om belåning och fastighetspriser kan kanske stämma men jag anser inte att ägande av privatbostad ska beskattas då det i första hand är frågan om boende och inte placering av tillgångar. Att däremot göra som med ISK och låta folk välja om de vill ha löpande beskattning på sina placeringar eller kåkar eller att ligga kvar med beskattning när vinst uppstår vore kanske schysst för de som främst ser boendet som en kapitalplacering och inte som ett hem.
Sen ska vi ha väldigt klart för oss att den nya fastighetsavgiften ledde till att de flesta husägare fick betala MER skatt än tidigare, inte mindre. De ”stackare” du sitter och vurmar över är en handfull änkor med låg pension ensamma i en 10 msek kåk. Vi ska alltså ha ett helt system som utgår från typ 0,1% av befolkningen? Ett system som gör hela bostadsmarknaden dysfunktionell?
Fast det beskattas ju idag iom reavinstskatten. Enda skillnaden är att det hela skjuts på framtiden.
Så var det säkert, änkan till fiskaren på Åstol med 12000 i pension satt med ett boende taxvärderat till 20 mille p.g.a att stockholmarna & norrmännen köpt grannkåkarna för ohemula belopp.F fribygg skrev:
Inte om man har en hyfsad pension.D Dilato skrev:
Med en pension på 25k kan man låna en miljon med en högt värderar bostad som säkerhet.
Kolla någon av bankernas bolånekalkyler.
Mao ska hela systemet anpassas över en handfull pensionärer med garantipension i en +10 msek villa på Lidingö? Hur har dessa råd med driftskostnaderna och underhållet av denna villa egentligen?
Nu var det ju du som saClarken37 skrev:Inte om man har en hyfsad pension.
Med en pension på 25k kan man låna en miljon med en högt värderar bostad som säkerhet.
Kolla någon av bankernas bolånekalkyler.
Mao ska hela systemet anpassas över en handfull pensionärer med garantipension i en +10 msek villa på Lidingö? Hur har dessa råd med driftskostnaderna och underhållet av denna villa egentligen?
Om man nu sitter i en obelånad kåk med låg pension
nu ändrar du förutsättningarna till hyffsad pension.
Så vi ska alltså tycka sund om någon som ”tvingas” sälja en obelånad kåk värd 20 msek? Säkert ingen som vill byta plats med henneD Dilato skrev:
Att tvinga någon med små eller inga lån att låna för att betala skatt låter sjukt.Clarken37 skrev:
Att som i dag ha en reavinstskatt tycker jag är rimligt.
Det vore ännu bättre om man vid inköpet/ byggandet av huset kunde välja årlig beskattning eller att betala reavinstskatt vid framtida försäljning. Själv hade jag valt reavinstskatt till huset jag själv byggt och som inte ska säljas. Till en annan fastighet jag inköpt begagnad skulle jag inte ha nått emot en löpande beskattning baserat på inköpspriset.
Ska man tvingas bort från sitt helt betalda boende för att staten ska ha in skatt är väl frågan.Clarken37 skrev:
Att inte få bo kvar i sitt hem i skärgården därför att kapitalstarka individer köpt husen omkring dig och därmed dragit upp tax värdena blev det ju tack och lov stopp för i och med avskaffandet av fastighetsskatten.