F fribygg skrev:
Om den löpande fastighetsskatten är för hög för den enskilde kan man tvingas sälja ett slutbetalt egenbyggt boende som är avsett att gå i arv för att pensionen inte räcker till.
Det finns ett tak på fastighetsavgiften på 4% av inkomsten för pensionärer.

• Gilla
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men som det ser ut idag i Sverige så finns det väl inte mycket plats för för spekulation.
Det går ju bara neråt och vem vet om vi får stopp på elnändet?
Men vi kan nog ta oss samman med andra kloka länder inom EU.
Ja vi har ju haft totalt orimliga byggkostnader som drivs av galna priser från entreprenörer och hantverkare.

Jag tog nyligen in offerter på fönsterbyte. 125k i arbetskostnad skulle de ha för EN dryg veckas jobb för två man.

I 98-99% av landets yta får du mark nästan gratis. Bygger du en villa för 5 msek där är den sen osäljbar för det priset.

Mina kollegor i Tyskland, England, Holland skrattar åt dessa sanslösa priser. Där kostar en målare runt 30 euro per timme

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns ett tak på fastighetsavgiften på 4% av inkomsten för pensionärer.
Det är bra.

Hur var det då vi hade fastighetsskatt, kunde då inte folk med låga inkomster tvingas från sina betalda högt taxerade boenden för att de löpande inkomsterna inte räckte till skatten?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Ja vi har ju haft totalt orimliga byggkostnader som drivs av galna priser från entreprenörer och hantverkare.

Jag tog nyligen in offerter på fönsterbyte. 125k i arbetskostnad skulle de ha för EN dryg veckas jobb för två man.

I 98-99% av landets yta får du mark nästan gratis. Bygger du en villa för 5 msek där är den sen osäljbar för det priset.

Mina kollegor i Tyskland, England, Holland skrattar åt dessa sanslösa priser. Där kostar en målare runt 30 euro per timme
Jo men vi i Sverige vill ju inte jämföra oss med EU.... farligt och kan leda till en farlig Swexitdebatt ala SD.

P
F fribygg skrev:
Om den löpande fastighetsskatten är för hög för den enskilde kan man tvingas sälja ett slutbetalt egenbyggt boende som är avsett att gå i arv för att pensionen inte räcker till.

Det du skriver om belåning och fastighetspriser kan kanske stämma men jag anser inte att ägande av privatbostad ska beskattas då det i första hand är frågan om boende och inte placering av tillgångar. Att däremot göra som med ISK och låta folk välja om de vill ha löpande beskattning på sina placeringar eller kåkar eller att ligga kvar med beskattning när vinst uppstår vore kanske schysst för de som främst ser boendet som en kapitalplacering och inte som ett hem.
Om man nu sitter i en obelånad kåk med låg pension så är det ju bara att belåna den en smula för att betala fastighetsskatten.

Sen ska vi ha väldigt klart för oss att den nya fastighetsavgiften ledde till att de flesta husägare fick betala MER skatt än tidigare, inte mindre. De ”stackare” du sitter och vurmar över är en handfull änkor med låg pension ensamma i en 10 msek kåk. Vi ska alltså ha ett helt system som utgår från typ 0,1% av befolkningen? Ett system som gör hela bostadsmarknaden dysfunktionell?

Fast det beskattas ju idag iom reavinstskatten. Enda skillnaden är att det hela skjuts på framtiden.

P paralun skrev:
Jo men vi i Sverige vill ju inte jämföra oss med EU.... farligt och kan leda till en farlig Swexitdebatt ala SD.
Det är OT här och förtjänar väl en egen tråd?

F fribygg skrev:
Det är bra.

Hur var det då vi hade fastighetsskatt, kunde då inte folk med låga inkomster tvingas från sina betalda högt taxerade boenden för att de löpande inkomsterna inte räckte till skatten?
Så var det säkert, änkan till fiskaren på Åstol med 12000 i pension satt med ett boende taxvärderat till 20 mille p.g.a att stockholmarna & norrmännen köpt grannkåkarna för ohemula belopp.

Clarken37 skrev:
Om man nu sitter i en obelånad kåk med låg pension så är det ju bara att belåna den en smula för att betala fastighetsskatten
Försök med det, du får inga lån ... pension räknas inte som inkomst, bara lönearbete i anställning.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Försök med det, du får inga lån ... pension räknas inte som inkomst, bara lönearbete i anställning.
Inte om man har en hyfsad pension.

Med en pension på 25k kan man låna en miljon med en högt värderar bostad som säkerhet.

Kolla någon av bankernas bolånekalkyler.

Mao ska hela systemet anpassas över en handfull pensionärer med garantipension i en +10 msek villa på Lidingö? Hur har dessa råd med driftskostnaderna och underhållet av denna villa egentligen?

Clarken37 skrev:
Inte om man har en hyfsad pension.

Med en pension på 25k kan man låna en miljon med en högt värderar bostad som säkerhet.

Kolla någon av bankernas bolånekalkyler.

Mao ska hela systemet anpassas över en handfull pensionärer med garantipension i en +10 msek villa på Lidingö? Hur har dessa råd med driftskostnaderna och underhållet av denna villa egentligen?
Nu var det ju du som sa
Om man nu sitter i en obelånad kåk med låg pension
nu ändrar du förutsättningarna till hyffsad pension.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Så var det säkert, änkan till fiskaren på Åstol med 12000 i pension satt med ett boende taxvärderat till 20 mille p.g.a att stockholmarna & norrmännen köpt grannkåkarna för ohemula belopp.
Så vi ska alltså tycka sund om någon som ”tvingas” sälja en obelånad kåk värd 20 msek? Säkert ingen som vill byta plats med henne

Clarken37 skrev:
Om man nu sitter i en obelånad kåk med låg pension så är det ju bara att belåna den en smula för att betala fastighetsskatten.

Fast det beskattas ju idag iom reavinstskatten. Enda skillnaden är att det hela skjuts på framtiden.
Att tvinga någon med små eller inga lån att låna för att betala skatt låter sjukt.

Att som i dag ha en reavinstskatt tycker jag är rimligt.
Det vore ännu bättre om man vid inköpet/ byggandet av huset kunde välja årlig beskattning eller att betala reavinstskatt vid framtida försäljning. Själv hade jag valt reavinstskatt till huset jag själv byggt och som inte ska säljas. Till en annan fastighet jag inköpt begagnad skulle jag inte ha nått emot en löpande beskattning baserat på inköpspriset.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Nu var det ju du som sa
Om man nu sitter i en obelånad kåk med låg pension
nu ändrar du förutsättningarna till hyffsad pension.
Jag ser det som en rätt låg pension. Hur har man annars haft råd med driftskostnaderna på en kåk?

Clarken37 skrev:
Jag ser det som en rätt låg pension. Hur har man annars haft råd med driftskostnaderna på en kåk?
Om man nu har råd med driftskostnaderna, varför ska då staten tvinga mig från hus och hem pga en fastighetsskatt

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Så vi ska alltså tycka sund om någon som ”tvingas” sälja en obelånad kåk värd 20 msek? Säkert ingen som vill byta plats med henne
Ska man tvingas bort från sitt helt betalda boende för att staten ska ha in skatt är väl frågan.
Att inte få bo kvar i sitt hem i skärgården därför att kapitalstarka individer köpt husen omkring dig och därmed dragit upp tax värdena blev det ju tack och lov stopp för i och med avskaffandet av fastighetsskatten.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.