Hejsan, en undran?, kan man koppla en skarvsladd från ett utanpåliggande 4-vägeuttag med en " hane" och i andra änden ska jag skuva fast ett utanpåliggande uttag och tänker koppla in elsladden direkt i dosan, får man/ kan man göra så, tänker att det är i princip samma som att dra en elsladd med hona och hane på och koppla in den i vägg och till en lampa.

Du är säkert på det klara med att det är en dålig och farlig lösning.
Gör en korrekt och säker installation istället.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bortsett ifrån att det bryter mot regler och tillverkarnas anvisningar om hur materielen skall användas. Så får du ett problem med kabelval.
Det utanpåliggande uttaget måste/bör matas med en ”installationskabel” ex. en EKRK typ av kabel som klamras fast. Fastsättningen är viktig.
Men en sådan kabel går inte att på ett bra sätt ansluta i en stickkontakt. Där skall det vara en anslutningskabel, något i stil med en lampsladd En installationskabel är för tjock och styv. Den tål inte att förläggas löst, den skal inte böjas och bockas mer än för installationen.
En lampsladdar däremot är inte lämplig att mata det utanpåliggande uttaget med. Den behöver dragavlastning.

Redigerat:
Bronken
Autokorrekt på? :-)

E etompau skrev:
Du är säkert på det klara med att det är en dålig och farlig lösning.
Gör en korrekt och säker installation istället.
Ok, och vad menar du med med korrekt lösning , är det också då farligt att ha en skarvsladd/ grenuttag till den lampan jag ska använda, för mig känns der3samma sak, kan du förklara på ett enkelt sätt skillnaden, tackar.

Bronken
Förutom att det finns regler kring det så tror jag dom menar att oavsett vad du använder för kabel så kommer det bli fel/dåligt i någon av ändarna. Att det kommer inte hålla över tid. Ej "kompatibelt" användningsmässigt.
Ska man bara se det som en teoretisk lösning så ser inte jag heller att det blir någon skillnad, mer än att nån stackare av misstag kan dra ur sladden i din lösning, och det på andra sidan stängs av.
Jag skulle då (be någon elektriker förstås) dra typ EKRK från 4-vägsuttaget (fast inkopplat) till nya uttaget (fast inkopplat) och klamra fint.

Redigerat:
Bronken Bronken skrev:
Autokorrekt på? :)
Ja, och skrivet under pågående ”teams möte”.

Bronken
:-).
En hjälte!
Skyddar folket från elmisstag under pågående möte

Eller så var jag uttråkad.

• Haha
ToRy
  • Laddar…
Nu finns det ju säkert någon anledning till att du vill ha just ett fast vägguttag på platsen , men jag ställer ändå den uppenbara frågan: Varför inte använda en vanlig skarvsladd med grenuttag istället, och fästa grenuttaget på väggen eller låta den ligga på golvet? Materialet är anpassat för ändamålet och någon installatör behövs inte...
Eller som redan nämnts; gör en ordentlig installation istället. Enda skillnaden mot vad du tänkt nu är ju att kabeln installeras fast i fyrvägsuttaget istället för att använda stickpropp.

P Pinge1959 skrev:
Ok, och vad menar du med med korrekt lösning , är det också då farligt att ha en skarvsladd/ grenuttag till den lampan jag ska använda, för mig känns der3samma sak, kan du förklara på ett enkelt sätt skillnaden, tackar.
Det finns grader av allting. Du har helt rätt i att skarvsladdar kan vara farliga och ska användas med måtta. Man kan behöva skydda skarvsladdar och grenuttag mot åverkan, man kanske behöver fästa sladden lite lätt i väggen, och kanske sätta fast grenuttaget på väggen med de väggfästen som finns i handeln. Och man bör inte använda flera (fler än få) skarsladdar i serie.

Ett vägguttag är avsett för installationskabel. Kombinationen vägguttag -> stickpropp -> anslutningskabel -> vägguttag finns inte, så gör man inte. Vägguttaget är inte avsett för anslutningskabel. Det finns ingen dragavlastning och plintarna kanske inte klarar flerkardeliga ledare.
9675214356510.jpg
9675214454814.jpg

Bra lösning med dom där klamrarna, vad har du köpt dom, tack för input. ;)

P Pinge1959 skrev:

Ett fast monterat uttag ska i min värld kopplas via en korrekt förlagd och fastsatt kabel.
Farligt eller en potentiell risk kan det bli om du kör hög belastning på uttaget under längre tid då uttaget kopplas via en stickkontakt i andra ändan, en extra övergång med risk för varmgång.

Hållarna som Bo visar, finns ex. hos Jula. Har själv använt dessa och uttaget sitter som berget. Kan rekommenderas. Se bara upp för vassa kanter/piggar på hållarna, det uppstår lätt blodvite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.