Hej
Funderar på att köpa en enklare svets för hemmabruk, typ denna https://www.jula.se/catalog/verktyg...h-lod/svets/migmag-svetsar/kombisvets-016793/
Den drar 3400 W och ska ha en 16A säkring.

Jag har inget uttag för 16A någonstans, så jag tänkte sätta upp ett med EKK 2.5mm2. Elcentralen sitter i källaren och det finns lediga platser för en 16A.
Men istället för att dra utanpåliggande kabel genom betongväggar, behöva laga puts, måla osv. Så tänkte jag att det lättaste är att bara sätta upp uttaget bredvid elcentralen.
Det är bara ca 5-10 meter till platsen där jag tänkt använda svetsen. Är det okej att göra på detta sättet, och istället använda en 2.5mm2-skarvsladd?

Är spänningsfallet så obefintligt på så kort sträcka? Finns det några risker, mer än att svetsen tappar några volt?
Har JFB kan nämnas

Redigerat:
Låter som en helt vanlig inkoppling närhelst anslutningskabeln till svetsen inte räcker till uttaget. Har själv en 10m 2,5mm² förlängningskabel som i princip alltid används och mot ett 16A 1-fasuttag. Om din svets har PFC blir den helt opåverkad av förlängningskabeln. Skulle inte tro att ens en 5-metare påverkar en svets utan PFC.

• Gilla
Rickard. och 2 till
  • Laddar…
Det enda som jag tycker att man ska tänka på är att om det är en sladdvinda så bör man rulla ut hela kabeln när man använder den.

• Gilla
whak och 5 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Låter som en helt vanlig inkoppling närhelst anslutningskabeln till svetsen inte räcker till uttaget. Har själv en 10m 2,5mm² förlängningskabel som i princip alltid används och mot ett 16A 1-fasuttag. Om din svets har PFC blir den helt opåverkad av förlängningskabeln. Skulle inte tro att ens en 5-metare påverkar en svets utan PFC.
Toppen, ja det är vad jag trodde också. Men skadar aldrig att fråga för att vara helt säker 🙂

P Peter_Ker skrev:
Det enda som jag tycker att man ska tänka på är att om det är en sladdvinda så bör man rulla ut hela kabeln när man använder den.
Yes, nä ingen sladdvinda!

Och om du redan skulle råka ha ett trefasuttag i närheten går det att byta det till ett med en schuko förutom trefasen.

/Höghus

1778602933354.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Och om du redan skulle råka ha ett trefasuttag i närheten går det att byta det till ett med en schuko förutom trefasen.

/Höghus

[bild]
Tyvärr ingenstans, men bra tips 🙂

Vad jag har förstått så är det okej att belasta 16A på 1,5 mm2 förlängningskabel då det är en öppen förläggning

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Vad jag har förstått så är det okej att belasta 16A på 1,5 mm2 förlängningskabel då det är en öppen förläggning
Innan jag fick el till min plot:

Jag har dragit typ 200 meter 1,5 från grannen till min container när det skulle skäras hål för fönster och dörr med vinkelslip och svetsas tillbaka den utskurna metallen med gångjärn och sånt.

Källan var grannen ( en svetsverkstad, typ) som har en enfas anslutning med en säkring och använder två spikar som kopplingspunkt där maskinernas sladdar viras runt.

Jag hade bild på det innan min telefon dog...

Men det funkade bra, både vinkelslipen och svetsen gjorde sitt jobb.

Samma svets ( i princip den minsta pinsvets man kan tänka sig) funkade inte med min generator på 3000 W, den spottade och slog backut när man försökte starta svetsbågen.

Vinkelslipen funkade dock bra på samma generator.
Och vattenpump 0,75 hp likaså .

Här är huvudsäkringen på alla abbonemang 100A och nästan alla abbonemang är enfas ( jag har trefas men har hittills bara använt en fas).

Redigerat:
F
D Dilato skrev:
Innan jag fick el till min plot:

Jag har dragit typ 200 meter 1,5 från grannen till min container när det skulle skäras hål för fönster och dörr med vinkelslip och svetsas tillbaka den utskurna metallen med gångjärn och sånt.

Källan var grannen ( en svetsverkstad, typ) som har en enfas anslutning med en säkring och använder två spikar som kopplingspunkt där maskinernas sladdar viras runt.

Jag hade bild på det innan min telefon dog...

Men det funkade bra, både vinkelslipen och svetsen gjorde sitt jobb.

Samma svets ( i princip den minsta pinsvets man kan tänka sig) funkade inte med min generator på 3000 W, den spottade och slog backut när man försökte starta svetsbågen.

Vinkelslipen funkade dock bra på samma generator.
Och vattenpump 0,75 hp likaså .

Här är huvudsäkringen på alla abbonemang 100A och nästan alla abbonemang är enfas ( jag har trefas men har hittills bara använt en fas).
Det funkar verkligen inte med 200m förlängningskabel och 16A 1fas till en svets utan PFC. att hänvisa till nån stan i världen där man har avsäkrat 100A är liksom inte relevant.

F fsn skrev:
Det funkar verkligen inte med 200m förlängningskabel och 16A 1fas till en svets utan PFC. att hänvisa till nån stan i världen där man har avsäkrat 100A är liksom inte relevant.
Det funkar med den här.
image-423172676059995993.jpg
Skapa konto

IMG_20260514_181402.jpg
Skapa konto

EDIT: det var 158 meter fågelvägen så kanske strax under 190 meter, min kabel på 100 m 1,5 kabel plus två andra kablar skarvade genom att man tvinnat kablarna...jag stod för eltejp och sockerbit 🤓

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
F
D Dilato skrev:
Det funkar med den här.
[bild]
[bild]

EDIT: det var 158 meter fågelvägen så kanske strax under 190 meter, min kabel på 100 m 1,5 kabel plus två andra kablar skarvade genom att man tvinnat kablarna...jag stod för eltejp och sockerbit 🤓
Att det inte funkar med 3kVA generator är inte förvånande, skulle tro att man behöver 5,5-6kVA. Den har inte PFC och ställer mig tveksam till att det funkar öht på 13A säkring och 190m 1,5kvmm kabel om du skall ha ut nåt över 70A.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.