Byggahus.se

Skarvsladd under altanen - dålig idé?

1. B
    Medlem · Västerbotten · 32 inlägg

Bikkan

Medlem
    Jag ska sätta belysning på altangolvet, sådana där nedsänkta lampor som lyser uppåt.

Jag tänkte dra sladden till eluttaget under altangolvet - snyggt och bra. Men sladden räcker inte, det behövs en skarvsladd.

Går det bra att låta en skarvsladd ligga under altanen året runt i regn och rusk, snö och fukt? Eller är det en dum idé?

2. E
    Medlem · Skåne · 10 147 inlägg
    Låter som en halvdålig installation du tänker göra.
    En förlängningskabel av god kvalité lär inte ta skada av att ligga ute, under ett altangolv.

3. B

Bikkan

Medlem
    På vilket sätt låter det halvdåligt?

4. E
    En permanent belysningsinstallation som kopplas med löst liggande förlängningskabel tycker jag är halvdålig.

5. B

Bikkan

Medlem
    Ok. Så vad gör man om sladden är för kort och inte når till eluttaget?

6. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 976 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Drar fram ett nytt eluttag.

7. E
    Vad är det för belysningsarmaturer du ska sätta upp, 12/24 eller 230V-matning.
    Är det lågspänning via en trafo så sätter man normalt trafon vid eluttaget, sedan kopplas önskad kabellängd till belysningspunkterna.

8. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 12 478 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Installerar ett nytt eluttag på passande plats dit sladden når kan vara en lösning.

9. B

Bikkan

Medlem
    Tack för det beskedet! Det är en transformator, jag tänkte ha en skarvsladd från transformatorn och till eluttaget. Men alltså ingen bra idé...

10. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 110 inlägg

Müssli

Medlem
    Fast det lär ju fungera ändå. Lägg skarven på en upphöjning och lägg en uppånervänd glassbytta över skarven. Det kommer hålla i många år.

11. N
    Medlem · Örebro · 1 510 inlägg

Nils82

Medlem
    Längre sladd....?

12. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 485 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Skarvsladdar är inte gjorda för en fast och permanent installation. Skarvsladdar utomhus blir en felkälla förr eller senare. Bättre då att förlänga 12 V-kablarna så att transformatorn kan placeras på en bra och skyddad plats med en kort anslutningskabel till ett uttag, eller fast anslutning.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.