Hej! När vi började riva altanen då det ska byggas en ny upptäckte vi detta hål under altanen intill huset. Vad tror ni det beror på och vad ska vi göra åt det? Räknas detta som något dolt fel?
Det enda jag vet är dränerat är runt garaget, finns ingen dokumentation om att det ska vara dränerat runt huset. Har endast en form av källare under garaget, i övrigt ett lågt hålrum med grus under huset.
Detta hål är alltså i direkt anslutning till huset och vi vet inte riktigt vad vi ska göra? Tanken var att bygga en ny altan på samma sätt de byggt innan. De har satt reglarna i huset och så finns det några betongplintar längre ut. Vet att det på bild ser ut som altanen ligger direkt på grus men det är endast där det är en grushög av någon anledning, till höger om hålet, men altanen sitter fast i huset där bredvid.
Det enda jag vet är dränerat är runt garaget, finns ingen dokumentation om att det ska vara dränerat runt huset. Har endast en form av källare under garaget, i övrigt ett lågt hålrum med grus under huset.
Detta hål är alltså i direkt anslutning till huset och vi vet inte riktigt vad vi ska göra? Tanken var att bygga en ny altan på samma sätt de byggt innan. De har satt reglarna i huset och så finns det några betongplintar längre ut. Vet att det på bild ser ut som altanen ligger direkt på grus men det är endast där det är en grushög av någon anledning, till höger om hålet, men altanen sitter fast i huset där bredvid.
Det ser ut att kunna vara någon typ av slukhål. Kanske på grund av ett trasigt dagvattenrör.
Högst oklart varför de lämnat det så men vad jag förstod det som på flera i fb-gruppen är det bland annat en felaktig duk där samt så undrar de flesta vad tusan det gråa röret gör där. Det orangea är troligen från stupröret som satt innan altanen byggdes. Hur som helst behöver jag ta reda på om jag måste åtgärda något innan vi bygger dit en ny altan.Jonatan79 skrev:
Hålet ser snarare ut att ha rasat ner är grävts.
Ja, det kan ju vara ett grävt hål där kanterna rasat ner.
Skumt. Vet inte tidigare ägare någonting? De gråa rören kan vara avloppsrör men konstigt ställe att lägga dessa på. Eller så är det dräneringsrör som ligger där. Ni kan alltid låta filma rören, om ni hittar inJ Jurassica skrev:Högst oklart varför de lämnat det så men vad jag förstod det som på flera i fb-gruppen är det bland annat en felaktig duk där samt så undrar de flesta vad tusan det gråa röret gör där. Det orangea är troligen från stupröret som satt innan altanen byggdes. Hur som helst behöver jag ta reda på om jag måste åtgärda något innan vi bygger dit en ny altan.![]()
Vi har precis upptäckt detta så vi har inte frågat föregående ägare. Tänkte att jag skulle få en opartisk bedömning innan vi påstår att något är fel.Jonatan79 skrev:
Varför ska du påstå att något är fel i den kontakt. Ställ en fråga om hålet. Är det lämnat, iså fall varför. Eller har det uppkommit. När du vet mera kan du eventuellt fundera på om det kan klassas som dolt fel. Men det är fel ände att börja i.
Jag har inte påstått någonting utan frågat då vi, som det står, inte vet vad vi ska göra. Har även uttryckt i kommentarsfältet att vi vill ta reda på om något är tokigt innan vi beslutar oss om vidare åtgärder.D Daniel 109 skrev:
Du inleder med att fråga om det kan tas som dolt fel mot säljaren. Lägg ner den frågan helt tills du vet vad det handlar om.
För att ta reda på det kan en väg vara att fråga säljaren. Men jag jag var säljaren och jag kände till din inställning är jag inte så säker på att jag skulle ge någon information.
Du ska börja med att fundera på om det är ett fel och om det behöver åtgärdas. Inte om du kan klämma någon på pengar.
För att ta reda på det kan en väg vara att fråga säljaren. Men jag jag var säljaren och jag kände till din inställning är jag inte så säker på att jag skulle ge någon information.
Du ska börja med att fundera på om det är ett fel och om det behöver åtgärdas. Inte om du kan klämma någon på pengar.