Tänkte sätta en avfuktare i badrummet, men behöver då 5-6 meter färlängningskabel. Jag tänker att kabeln då behöver ha ip-klass 44 även om jag inte tänkt ha själva kontakterna speciellt nära duschzon. Min fråga är om jag tänker rätt och om det finns VIT skarvsladd med IP44?

Tillägg: jfb finns och uttaget finns i badrummet men kabeln räcker inte på långa vägar ändå.

Redigerat:
Inga skarvsladdar i badrum.
En jättedålig ide...

Möjligen går det att installera ett fast vägguttag som föregås av jordfelsbrytare.

F
Om du drar in en sladd i ett badrum måste du tänka på några fler saker först. Finns jordfelsbrytare i huset? Är uttaget du tänkt koppla i jordat och kopplat till jfb?
Om svaret är nej så hade jag inte vågat dra in kabeln dit.
Jag är osäker på om de ip44-godkända kablarna är ip44 även med stickpropp i.

Har nu lagt till info om att jordfelsbrytare finns och att uttaget sitter i badrummet.

Bästa svaret

Om jag inte missförstått något så är det sådant som sitter närmare duschzon än 600 mm som behöver något bättre än IP21. Sedan undrar jag om inte både för uttag och skarvsladdar gäller att IP-klassningen inte fungerar med kontakt i. Men använder du en IP44 skarvsladd är det givetvis ingen nackdel.

• Gilla
67jsl
  • Laddar…
Kan inte avfuktaren stå i anslutning till vägguttaget? Är badrummet gigantiskt, de flesta avfuktare klarar utan problem 15 m2 eller mer.

Ljus Ljus skrev:
Kan inte avfuktaren stå i anslutning till vägguttaget? Är badrummet gigantiskt, de flesta avfuktare klarar utan problem 15 m2 eller mer.
Ingen bra placering finns i anslutning till uttaget tyvärr.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.