8 304 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Skarvsladd i badrum?? IP44? Vit?
Tänkte sätta en avfuktare i badrummet, men behöver då 5-6 meter färlängningskabel. Jag tänker att kabeln då behöver ha ip-klass 44 även om jag inte tänkt ha själva kontakterna speciellt nära duschzon. Min fråga är om jag tänker rätt och om det finns VIT skarvsladd med IP44?
Tillägg: jfb finns och uttaget finns i badrummet men kabeln räcker inte på långa vägar ändå.
Tillägg: jfb finns och uttaget finns i badrummet men kabeln räcker inte på långa vägar ändå.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 772 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 772 inlägg
Om du drar in en sladd i ett badrum måste du tänka på några fler saker först. Finns jordfelsbrytare i huset? Är uttaget du tänkt koppla i jordat och kopplat till jfb?
Om svaret är nej så hade jag inte vågat dra in kabeln dit.
Jag är osäker på om de ip44-godkända kablarna är ip44 även med stickpropp i.
Om svaret är nej så hade jag inte vågat dra in kabeln dit.
Jag är osäker på om de ip44-godkända kablarna är ip44 även med stickpropp i.
Har nu lagt till info om att jordfelsbrytare finns och att uttaget sitter i badrummet.
Bästa svaret
Om jag inte missförstått något så är det sådant som sitter närmare duschzon än 600 mm som behöver något bättre än IP21. Sedan undrar jag om inte både för uttag och skarvsladdar gäller att IP-klassningen inte fungerar med kontakt i. Men använder du en IP44 skarvsladd är det givetvis ingen nackdel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden