921 läst ·
5 svar
921 läst
5 svar
Badrum IP44 eller inte
Hej,
Satt och läste Bo's långa badrumstråd då jag är i planering att byta ut de gamla Eljo Trend uttagen och strömbrytare till Schneiders Exxact serien istället. Men jag blir inte helt klok på vad som faktiskt gäller kring kapsling, d.v.s. måste jag komplettera med Schneiders Ip44 tätningssats? När jag läser tråden så tolkar jag det som att uttagen inte behöver vara IPx4 klassade medans strömbrytaren måste vara det?
Idag sitter det inget speciellt ip-skydd i apparatdosorna och det det är FK i rör som dosorna matas via.
Strömbrytaren (Kron) och uttag sitter mer än 120 cm från duschmunstycket.
Vi pratar alltså om att varken flytta dosor eller utöka anläggningen utan enbart om att byta uttag och strömbrytare för fräscha upp utseendet.
//Mats
Satt och läste Bo's långa badrumstråd då jag är i planering att byta ut de gamla Eljo Trend uttagen och strömbrytare till Schneiders Exxact serien istället. Men jag blir inte helt klok på vad som faktiskt gäller kring kapsling, d.v.s. måste jag komplettera med Schneiders Ip44 tätningssats? När jag läser tråden så tolkar jag det som att uttagen inte behöver vara IPx4 klassade medans strömbrytaren måste vara det?
Idag sitter det inget speciellt ip-skydd i apparatdosorna och det det är FK i rör som dosorna matas via.
Strömbrytaren (Kron) och uttag sitter mer än 120 cm från duschmunstycket.
Vi pratar alltså om att varken flytta dosor eller utöka anläggningen utan enbart om att byta uttag och strömbrytare för fräscha upp utseendet.
//Mats
Utanför zon/område 1 & 2 så räcker det med IPx1 (tex IP21) på allt, så nej det behövs ingen extra IP44-insats.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
I oklassat område ställer inte badrumsreglerna några krav, utan allmänna regler tar vid och de ställer krav på IP-klass utifrån om det är torrt, fuktigt eller vått på platsen. Du måste alltså själv göra en bedömning.
| IPX0 | Utrymmen som normalt inte är fuktiga, men där imma som snabbt ventileras bort tillåts på väggarna |
| IPX1 | Fuktiga utrymmen där imma avsätts på väggar, tak och elmateriel, och där vattendroppar endast emellanåt avsätts, eller där vattenånga kan uppstå |
| IPX4 | Våta utrymmen där elmaterielen kan utsättas för översköljning och utrymmen där vattendroppar avsätts på väggar och tak. |
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Skillnaden mellan brytare och uttag där. Är att uttag får inte finnas i det klassade området. Därför behöver man inte ha IP44 tillsatser till uttag. En brytare kan få finnas där, och behöver då skyddas.
ok men så som jag tolkar det så ju inte detta tillämpligt i mitt fall eftersom jag är utanför klassat området. Den tidigare installationen är som sagt inte nära vatten och är inte i heller extra kapslad, så därav borde ju IPX1 räcka.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Ja
Klicka här för att svara