Cheesen
F Fisksvansen skrev:
Om det är ekonomisk avvägning också så känns 3-fas till schuko som det bästa alternativet just nu. Byggcentral känns som att åka limo till ICA som ligger ett kvarter bort.
Nejdå... om du köper ett honda elverk så är det limo till ICA.. föreslog aldrig det då det tenderar att bli lite dyrare

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
F Fisksvansen skrev:
I köket vid spisen finns ett 3-fas som skulle kunna användas istället för vägguttaget. Det är bara några meters skillnad.
Ah, missförstod. Trodde du hade 3-fasen några meter från där du skulle arbeta. Om den också är ca 75 m bort, så känns det ju onödigt med schukoadapter.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Men hur mycket är det som ska byggas egentligen? Idag finns ju annars mycket bra batteridrivna alternativ, även till t.ex. kap-och gersågar. Det mesta går ju också att hyra så man behöver ju inte köpa på sig en jättearsenal

verkar som endast taket ska ha vinklar.. tror enklaste att leka med 18V för väggar och sånt när det kommer till taket så sågen vid närmsta uttag... bara en teori..

F Fisksvansen skrev:
Om det är ekonomisk avvägning också så känns 3-fas till schuko som det bästa alternativet just nu. Byggcentral känns som att åka limo till ICA som ligger ett kvarter bort.
Jag jobbar så ;-)

useless useless skrev:
Man kanske kan köpa en sån här så slipper man bära brädorna mellan bygget och sågen vid vägguttaget?

[länk]
Man behöver en sån här:

H hempularen skrev:
Om syftet är att köra enstaka maskiner (vem kör två maskiner samtidigt?). Och om maskinerna klarar sig på 10A säkring. Så ser jag inte fördelen med trefasuttaget, eller byggcentral.

.
Såg och lampor samtidigt är nog inte helt ovanligt. Jag hade en liknande setup med (alldeles för) lång förlängning. Det funkade hyfsat, men när jag körde kap-ger slocknade bygglampan (någon sorts lågenergihistoria) i spänningsfältet. Dammsugare+såg är inte heller konstigt även om det blir knepigt med automatiken om man vill köra dem på separata faser. Dessutom ville han ju ladda batterier.

Trefas hela vägen är som konstaterat bättre inte bara i teorin men kan ändå vara overkill förstås.

Så här i efterhand kan jag säga att det gick alldeles utmärkt med kap- och gjersåg samt några laddare och sladdburna verktyg på 75 meter förlängning från vanligt vägguttag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.