Jag skulle behöva en 3fas/400v skarvkabel på ca 75 meter 16A. Just nu ska den vara till en vedklyv, men sen till en byggbod för lite byggström. Senare ska den kunna driva tex ett sågverk.

Vedklyven och byggboden är nog inga problem med vanliga 5g2.5 kablar, men senare med sågverket kan det bli lite värre. För några år sedan körde jag ett sågverk med 8kw motor, med resultatet av en del flimmer i lysena i huset men framförallt att motorn lätt överhettades vilket jag förstått berodde på det långa avståndet från den fasta installationen.

Nu ska jag göra en rejält bra kabel, som är lite framtidssäker för mina behov. Det framtida sågverket kan mkt väl ha en motor som är en bit över 8kw, kanske 11kw? Så funderar på om jag helt enkelt köper en 5g6 kabel och gör en skarvkabel av, tex denna https://www.elbutik.se/product.html/rdoe-h07rn-f-gummikabel?category_id=2107
Funkar det så, att jag bara kan ta en grövre kabel så är allt lugnt? Kommer den ens passa i skarvuttagen, eller är den för tjock?

Någon kunnig får även rekommendera lämpliga skarvuttag av god kvalitet, så det blir en kanonkabel till slut.

Svaret är att 75m är ganska långt. 6 kvadrat bör fungera, men fundera på om du inte kan gräva ner kabeln i markrör. En 75m lång gummikabel med 6mm2 area väger cirka 40-45 kg. Det är inget du kommer rulla ihop när du jobbat klart. Den kommer lika där permanent och det är inte syftet med förlängningskablar.

• Gilla
Octavianus och 1 till
  • Laddar…
tommib
Håller med, gräv ner kabeln och sätt en stolpe där du behöver använda den. Fördelen med detta är också att du kan använda billigare kabel, typ EKKJ som borde finnas till hyfsat pris.

Om du absolut vill göra en skarv kabel, dela upp den i två eller tre bitar så att det inte blir så tungt.

Det är också väldigt svårt att få plats med 6 kvmm kabel i 16 A handskar. Det fanns någon tråd för några år sedan där Mennekes PowerTop rekommenderades eftersom de sväljer större kabel.

Edit: Jag hittar förvånansvärt billig H07RN-F och förvånansvärt dyr EKKJ.

Ett tips för flexibla kablar är för övrigt Thomann, de har riktigt bra priser på kablage för scenbruk.

Redigerat:
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Gräva ner en markkabel är inte ett alternativ, då det är olika ställen den ska ligga på. Däremot att dela upp den i 3 bitar är ju ingen dum idé, jag trodde det var negativt men verkar inte spela så stor roll.

Man kanske kunde köpa 3st sådana här https://www.thomann.de/se/stairville_cee_cable_32a_40mm_25m_grip.htm och byta handsken till 16A istället? Då är det ju 4 kvmm istället för 6 vilket bör göra den smidigare.

Men frågan kvarstår, tänker jag rätt att det blir bättre vad det gäller att kunna köra större motorer osv om jag bara ökar tjockleken på kabeln?

tommib
Nja.

Jag skulle nog köpa 6 kvmm kabel på grund av sträckan men om du vill köra på marginalen får du räkna på det. Googla ElDim så får du färdiga beräkningar. Det kommer framför allt vara spänningsfallet som är dimensionerande här. Du måste också kolla att du har acceptabel kortslutningsström i änden av din kabel eller säkra ner.

Elbutik har kampanj på RDOE 5G6, 65 kr/m vilket får betraktas som ett extremt bra pris. https://www.elbutik.se/product.html/rdoe-h07rn-f-gummikabel

Det är inte helt givet att alla handskar passar. Du får kolla kabeldiametern och handsken du tänker dig. Tidigare nämnda Mennekes PowerTop tar 22 mm kabel så det ska funka men om du köper billiga handskar från byggladorna så går det nog inte.

På en sådan kabel skulle jag kanske inte bytt handskar utan snarare byggt en adapter 16->32 A för matande ände. I matad ände så "får" man inte bygga en adapter 32->16 A utan att ha avsäkring på den eftersom du teoretiskt skulle kunna plugga in den på ett ställe som kan leverera mer än kabeln tål. I denna speciella applikation så är det inget problem men sådana där adapters kan komma på villovägar. Bättre då att ha en "byggväska" dvs liten elcentral med 32 A intag och sätta i änden. En ytterligare fördel med det är att du då får ett par vanliga schukouttag också för byggstereon och kaffebryggaren.

• Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag beställt 80meter kabel 5G6 samt 4 mennekes powertops av hona och hane. Så nu kan jag göra 4 kablar om jag så vill, så får vi se hur många det blir.

Tack för hjälpen. Får jag se om jag får ihop dem rätt sen bara.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.