7 107 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
Skarvplint till normcentral
Sida 1 av 2
Hej!
Finns det någon sorts skarvplint som man kan använda sig av i en central? Typ 1 el. 2 mod? Jag har ett astrour som kopplas till utomhusbelysningen. Utomhusbelysningens trådar når inte till astrouret så jag har tillfälligt skarvat mha Wago. Inte så snyggt tycker. Hur gör man annars om man måste skarva i centralen?
Finns det någon sorts skarvplint som man kan använda sig av i en central? Typ 1 el. 2 mod? Jag har ett astrour som kopplas till utomhusbelysningen. Utomhusbelysningens trådar når inte till astrouret så jag har tillfälligt skarvat mha Wago. Inte så snyggt tycker. Hur gör man annars om man måste skarva i centralen?
Nu kan jag ha fel men jag har fått på nöten en gång för ca 6-7 år sen under en besiktning om att centralen inte får användas som skarvningsutrymme och ABSOLUT inte använda wago, torix eller liknande. Jag fick inget svar på om man kunde använda någonting annat utan bara att det inte fick användas som skarvningsutrymme. Om det är något annat med reglerna nu vet jag inte för jag har inte gjort om det och därför inte forskat vidare i det.
Jag hade Wago i den centralen.
Jag hade Wago i den centralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Är det inte skillnad på att skarva och att koppla?
Man måste ju få skarva en ledaren som är för kort. Många använder då presshylsa.
Men sånt som normalt görs i en kopplingsdosa ska väl undvikas, t.ex att koppla ihop faser och tändtrådar mellan olika kablar.
Man måste ju få skarva en ledaren som är för kort. Många använder då presshylsa.
Men sånt som normalt görs i en kopplingsdosa ska väl undvikas, t.ex att koppla ihop faser och tändtrådar mellan olika kablar.
Skarva inuti en central är endast tillåtet om man kommer åt att mäta så vanliga wago eller "u-båtar" duger gott.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tycker det låter helt OK vid en omändring då ledarna blir för korta att skarva med WAGO, annars så finns radklämmor (t.ex. WDU4 från Weidmüller) som man snäpper fast på skena.
Protte
Protte
Visst får man koppla i en central. Använd gärna radklämmor eller Wago-hållare så håller sig kopplingarna på rätt plats.
Ska man bara skarva är presshylsa bra. Ska man grena av tycker jag radklämmor eller wago är lämpligast.
Det är inte alla besiktningsmän som vet exakt vad som gäller. Oftast missar de saker som är uppenbara, tycker jag. Saknade beröringsskydd har jag själv fått påpeka (i i våra hyrda lokaler). Besiktningsmannen brukade mest klaga på grenuttag.
Ska man bara skarva är presshylsa bra. Ska man grena av tycker jag radklämmor eller wago är lämpligast.
Det är inte alla besiktningsmän som vet exakt vad som gäller. Oftast missar de saker som är uppenbara, tycker jag. Saknade beröringsskydd har jag själv fått påpeka (i i våra hyrda lokaler). Besiktningsmannen brukade mest klaga på grenuttag.
Jag menade ju självklart att centralen inte ska användas som kopplingsutrymme, felformulerat av mig, skarva har man fått göra så länge jag minns men dock endast med presskarvar. Jag är fortfarande osäker på att man får använda annat än pressskarvar i centralen om man inte i en normcentral tex sätter något på skenan som är godkända.
Att skarva/koppla i centralen istället för kopplingsdosa med wago, torix, ubåtar eller annat kan jag inte tänka mig är godkänt, det bara känns så fel också att göra det.
Men om nån har något som säger att man får så skulle jag vara tacksam för det skulle förenkla ett projekt avsevärt för mig.
Att skarva/koppla i centralen istället för kopplingsdosa med wago, torix, ubåtar eller annat kan jag inte tänka mig är godkänt, det bara känns så fel också att göra det.
Men om nån har något som säger att man får så skulle jag vara tacksam för det skulle förenkla ett projekt avsevärt för mig.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag röstar på WDU4, det är bra grejer.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Och kostar därefter. Men jag använder de, kostar att ligga på topp.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det ska ju vara kul att jobba också
Vi har en kåk där ALLT är kopplat i centralen, alla tändtrådar och allt annat som man förväntar sig finna i de icke-existerande kopplingsdosorna.
Och, nej, det är GARANTERAT inte ett hempul. Ett av världens största elföretag gjorde projekteringen och installationen i början av 80-talet.
Och, nej, det är GARANTERAT inte ett hempul. Ett av världens största elföretag gjorde projekteringen och installationen i början av 80-talet.
Jag brukar inte fråga besiktningsmän deras kunskaper brukar inte vara helt uppdaterade, det händer rätt ofta att vi har olika åsikter om detaljer. Och dom på elsäkerhetsverket har knappast nån åsikt om valet av matr.