5 684 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Skarvning av takspont
Har byggt stommen till garaget och ska nu lägga takspont: 95 x 22.
Den är ändskarvad. Innebär det att jag kan lägga skarvarna mellan takstolarna och ändå få bra hållfasthet om jag t.ex ska upp på taket? Eller bör man ändå skarva på takstolarna?
Den är ändskarvad. Innebär det att jag kan lägga skarvarna mellan takstolarna och ändå få bra hållfasthet om jag t.ex ska upp på taket? Eller bör man ändå skarva på takstolarna?
Nej du behöver inte lägga skarven på takstolarna, men du bör se till så att det inte blir en generalskarv, dvs att ändskarven hamnar på samma ställe.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är nog normal praxis att man skarvar råsponten mellan takstolarna även om den ej är ändspontad.
Var just uppe på vinden och kollade. Jo då.
Att skarva över takstolarna medför att man spikar väldigt nära brädkanten, med mycket stor risk att brädorna spricker.
Det är inte heller idealiskt.
Men som skrivits, så skall skarvarna spridas ut, så inte alla hamnar i samma "fack".
Att skarva max var fjärde bräda i samma fack tror jag är ett bra riktvärde.
Var just uppe på vinden och kollade. Jo då.
Att skarva över takstolarna medför att man spikar väldigt nära brädkanten, med mycket stor risk att brädorna spricker.
Det är inte heller idealiskt.
Men som skrivits, så skall skarvarna spridas ut, så inte alla hamnar i samma "fack".
Att skarva max var fjärde bräda i samma fack tror jag är ett bra riktvärde.
Det innebär att brädorna måste vara runt 4,80 långa för att kunna undvika skarvar inom samma fack oftare än var fjärde rad.KnockOnWood skrev:
Jag tror nog att du kan skarva oftare än så inom samma fack. Se bara till att sprida skarvarna inom facket minst 30 cm.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du kan ha rätt, Vojma!
När jag har köpt råspont till mina tak har jag köpt ett par olika längder, 4,8 och 3,6 meter
Sedan varierat i vilken ordning de lagts så att skarvarna spridits ut.
Uppdatering
Nu har jag varit ute och kikat på garagetaket.
Taksvallet är ca tio meter.
I ett takstolsfack ligger en skarv på var sjätte bräda.
I de tre andra är det en skarv på var tredje bräda.
När jag har köpt råspont till mina tak har jag köpt ett par olika längder, 4,8 och 3,6 meter
Sedan varierat i vilken ordning de lagts så att skarvarna spridits ut.
Uppdatering
Nu har jag varit ute och kikat på garagetaket.
Taksvallet är ca tio meter.
I ett takstolsfack ligger en skarv på var sjätte bräda.
I de tre andra är det en skarv på var tredje bräda.
Redigerat:
Nu har jag lagt halva taket (= 30 kvm) och med skarvar slumpmässigt utspridda mellan takstolarna. Har också krälat runt och lagt underlagspappen och det finns inga tendenser till svagheter på några punkter. Så det går utmärkt att skarva mellan takstolarna. Tack för alla svar.
Klicka här för att svara