Har läst här på forumet att man inte får ha dolda skarvar, men nu ska jag renovera toan uppe och ska flytta toalettstol o tvättställ, men jag vill inte ha synliga rör så jag tänkte rörmokaren skulle få dra nya rör dit jag flyttar stol/tvättställ. Får man inte göra så? Jag har rivit upp golvet o där kommer ju vattnet upp från nedre våningen o går förgrenat i golvet och upp i väggen o ut dit jag nu har stolen och tvättstället. Jag tänkte att då får han kapa och löda ihop och sen dra dit jag vill ha porslinet nu. Hur ska man annara göra?
 
Jag byggde ut väggen bakom tvättfatet och bakom duschblandaren, ca 50mm för rördragning, satte ett kopplingskåp under tvättfatet, och drog RIR därifrån över taket, som sänktes tillräckligt för rören, Fick på det viset naturliga "pelare" att bryta av det vita kaklet med..
Kanske en lösning som kan funka för dig med..
 
Jag har så liten toa så jag vill nog inte göra den ännu mindre, finns det ingen variant en rörmokare får göra, jag tycker det måste vara svårt att laga t ex. vattenskador om man inte bara får ta bort där det varit trasigt o sätta på nytt. Någon sa att man får bygga in presskopplingar,det låter ju konstigt, men på nåt sätt tycker jag man måste få göra. Jag kan ju inte behöva ta av rören nere i pannrummet där de går upp och ha rörisen att dra nytt hela vägen, när jag istället kan ha han att börja i toalettgolvet!! Är det så illa? :mad:
 
Den blev inte så mycket mindre, tvättfatet kom ut ca 7-8cm från vägg, utbyggnaden är lika bred som tvättfatet, från golv till tak, med 45 graders hörn,
Bakom duscblandaren lika så, fast ca 25 cm bred,
Jag får alltså stå 7cm längre bak vid tvättfatet eller i duschen...
 
Du kan säkert övertala någon röris att göra precis som du vill
Men att ha dolda skarvar och förgreningar känns som en onödig risk,
om du ändå håller på och river, så borde det väl kunna gå att få till en liten vattensäkrad förgrening någonstans,
Försäkringarna täcker för det mesta "ingenting" oavsett hur man gjort, men man kanske sover bättre...
 
ptlf skrev:
Jag har så liten toa så jag vill nog inte göra den ännu mindre, finns det ingen variant en rörmokare får göra, jag tycker det måste vara svårt att laga t ex. vattenskador om man inte bara får ta bort där det varit trasigt o sätta på nytt. Någon sa att man får bygga in presskopplingar,det låter ju konstigt, men på nåt sätt tycker jag man måste få göra. Jag kan ju inte behöva ta av rören nere i pannrummet där de går upp och ha rörisen att dra nytt hela vägen, när jag istället kan ha han att börja i toalettgolvet!! Är det så illa? :mad:
Jag har en liten aning om att presskopplingar faktiskt är tillåtet att dölja, men jag skulle personligen inte lita på en skarv i väggen. Bästa alternativet kanske är att dra nytt från källaren. Rör i rör rekommenderar jag, har fungerat kanon för alla mina rördragningar.
 
Nej, inte heller presskopplingar är okej att dölja.
 
Är ni säkra på det? Bara dra nytt då...:(
 
Ja, jag är säker.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.