Hej alla spackel- o målarduktiga!
Mitt sommarhus är ursprungligen från 1967, och vi byggde ut för 20 år sedan.
Har djupa sprickor i tak där vi tog bort dörr/vägg där både gamla massonit alt spånplattor (tunna bruna) möter varandra och där vi byggde ut - massonit möter gips. Har lagat med remsa och sandspackel samt fyllde i med ngn slags fog. Det var tydligen inte rätt. Ser ut som kratrar …..
Såg att en ”spackel Fredrik” gett tips 2018 om s k handspackel (Alcro hand, scotte LH, dalapro Nova) och remsa som sätts med våtrumslim (i 2 olika svar).
Nu tänkte jag dock leja bort till målare. Han sa att ”masonit rör sig så mycket så han kunde inte garantera att det inte spricker igen”.
På ena bilden är det ”bara massonit” på andra bilden ”möter massonit gips”
Hans snickare föreslog sätta tunn skiva över hela taket, men jag tänker att det går att lösa med spackel OCH håller. Har målaren rätt?
Vad säger ni?
Mitt sommarhus är ursprungligen från 1967, och vi byggde ut för 20 år sedan.
Har djupa sprickor i tak där vi tog bort dörr/vägg där både gamla massonit alt spånplattor (tunna bruna) möter varandra och där vi byggde ut - massonit möter gips. Har lagat med remsa och sandspackel samt fyllde i med ngn slags fog. Det var tydligen inte rätt. Ser ut som kratrar …..
Såg att en ”spackel Fredrik” gett tips 2018 om s k handspackel (Alcro hand, scotte LH, dalapro Nova) och remsa som sätts med våtrumslim (i 2 olika svar).
Nu tänkte jag dock leja bort till målare. Han sa att ”masonit rör sig så mycket så han kunde inte garantera att det inte spricker igen”.
På ena bilden är det ”bara massonit” på andra bilden ”möter massonit gips”
Hans snickare föreslog sätta tunn skiva över hela taket, men jag tänker att det går att lösa med spackel OCH håller. Har målaren rätt?
Vad säger ni?
Moderator
· Stockholm
· 53 528 inlägg
Han har väl rätt så långt att det inte alltid blir bra (rätt ofta) med träbaserade material. Men det vi ser på bilderna verkar vara skarvar som helt saknar remsa? Utan remsa så spricker det garanterat.
Har för mig jag satte ”rutig remsa” o massa spackel….men men: om sätta slät remsa med våtrumslim? och s k handspackel, är bäst metod?H hempularen skrev:
Jag har spacklat över masonit, och det stämmer att det rör sig otroligt, men det funkar om det bara är masonit för det rör sig lika. Innan man lägger remsa behöver man dock skruva/spika längs skarvarna extra tätt. Men ligger det mot gips som rör sig olika då är det rätt omöjligt. Men om taket ser slätt ut och det bara är skarvarna som är problem, så kanske microlitfilt över allt? Om du lejer ut det så gör målarna det på nolltid, men själv behöver man vara minst 2 pers och kräver övning.Annki Edström skrev:
Klicka här för att svara