Ägnade gårdagen åt att sätta upp K-rautas armeringsduk av glasfiber på en vägg i vardagsrummet. (På tal om glasfiberduk kan jag säga att jag läst att duken kan upplevas som "lite stickig", vilket jag vill mena är en kraftig underdrift! Handskar, heltäckande klädsel och att ta ut alla textilier från rummet rekommenderas).

Trots att jag igår kväll i halvmörkret tyckte att jag lyckades så fantastiskt bra med att sätta duken kant i kant, märkte jag till mitt stora förtret att det ändå är ett litet mellanrum i skarven. Möjligen kan duken ha dragit ihop sig något då limmet torkade...

Frågan är nu hur man skulle kunna bära sig åt för att maskera dessa skarvar så att de inte syns efter att man har målat på duken. Antar att man iaf inte kan spackla på duken...? Nu tror jag väl förvisso inte att skarvarna kommer att vara särskilt framträdande efter två lager matt, ljus färg, men har man gjort sig det jävla besväret det innebär att spackla, förlimma och sätta upp armeringsduk så vill man f-n att det skall bli perfekt!

Hej Bonae,
nu är ju detta inte direkt svar på frågan - men heller inget försök att gnida salt in i såren - men, när man sätter armeringsväv är det bra att sätta någon cm omlott, utan att limma den delen som ligger omlott. Efter det torkat skär man med vasst blad mitt i skarven, och limmar den del av väven som eventuellt inte limmats. PSS får man en perfekt skarv.

Jag har tyvärr inget tips i frågan du undrade över........

må väl

per

Håller med. Perfekta skarvar skärs igenom båda våderna, men det går att sätta kant-i-kant om man har bra belysning och rätt teknik. Det kräver dock att väggarna är helt plana annars blir skarven krokig i alla fall.

Stickig glasfiberduk? Använd polyesterväv. Starkare och bekvämare att arbeta med.

Det första du gör är att grunda skarvarna två gånger. Sen målar du som vanligt. Då bör skarvarna ha blivit gömda. Observera att du bör använda en riktigt tjock grundfärg av god kvalitet med bra fyllnadsmedel.... Ingen billig vattning sörja från Rusta.

OK, tack. Jag får pröva med att grunda lite på skarvarna och hålla tummarna för att det räcker... Det är ju som sagt inga stora skarvar att tala om.

Nästa gång det behöver sättas upp armeringsduk så väljer jag nog microlit eller något annat. Det var inte värt de kronorna man sparade på att köpa glasfiberduk när man fick lägga så mycket energi på att försöka få bort alla glasfibrer som fanns lite varstans i hela lägenheten.

det brukar fungera att lägga i lite finspackel/snickerispackel i skarvarna

Torrspackla skarven med vanligt spackel och måla! Inga problem alls.

OK, ska testa att blanda till lite finspackel och försöka få in i skarvarna... Gäller att vara lätt på handen här förstår jag, för det verkar ju inte så smart att slipa spacklet, antar jag. Risken är väl att man förstör armeringsduken.

Du behöver inte alls vara orolig för att du tar sönder armeringsduken under förutsättning att du FÖRST grundar den och därefter spacklar och slipar! Det är inte heller nödvändigt att använda finspackel. Mediumgraderat fungerar bra till ändamålet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.