Hej! Ska dra kulo längs golvsockel, till dubbeluttag, skarva i den och vidare längs sockel till ytterligare dubbeluttag, se foton nedan för hur jag typ tänker. Jag tänkte först dra fas nolla jord ”upptill” på plintarna och vidare.

Sen funderar jag.. varför? Borde jag inte lika gärna kunna skala kabel några få cm och gå kortaste vägen till L och N och jordplinten, nedtill på plattan?

Eller spelar detta ingen som helst roll? Ofta tycker jag man hittar väldans långa ledare bakom dosor, det är typ därför jag utgått från det.

Vad hade ni gjort och varför? :)

Oinstallerad strömställare, kablar exponerade, väggen bakom, humoristisk "ansiktsliknande" arrangemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En öppnad eluttagets insida utan lock, kabelfästen, märkt med L (liv), N (neutral).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Elsparv
  • Laddar…
Du har köpt ett utvändigt uttag, det fungerar inte till en sån ram du satt. Antingen sätter man ett utvändigt uttag utan ram eller så sätter man ett infällt i en utvändig ram som du monterat.

Du behöver skala upp den vita manteln cirka 5mm innanför ramen annars blir det svårt att få in uttag. Sen att ledarna inte går kortaste vägen har flera skäl. Bl.a. går det fortare när man slipper precisionskapa alla ledare. Sen är det bra att ha lite överlängd för framtida omkopplingar.

• Gilla
Elsparv och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Du har köpt ett utvändigt uttag, det fungerar inte till en sån ram du satt. Antingen sätter man ett utvändigt uttag utan ram eller så sätter man ett infällt i en utvändig ram som du monterat.

Du behöver skala upp den vita manteln cirka 5mm innanför ramen annars blir det svårt att få in uttag. Sen att ledarna inte går kortaste vägen har flera skäl. Bl.a. går det fortare när man slipper precisionskapa alla ledare. Sen är det bra att ha lite överlängd för framtida omkopplingar.
Förtydligande. Första bilden är inte min :) överlängd har jag förstått är bra! Men hade du gått på de nedre plintarna eller de övre, eller spelar det ingen roll? Personligen ser jag ingen anledning att få på de nedre (dock gör ju överlängd att övre plintar kanske är smidigare)

prova de övre först. Där gör väl alla olika men jag tycker det är lättast.

Det som gäller i min mening är vad Johan säger, klipp inte ledarna på en kabel för korta då det kan ställa till onödiga problem i framtiden vid byte av uttag. Det nya uttaget kanske inte har några plintar på undersidan utan det är blindplintar. Så även om de ansluts i nedre delen på detta uttag, ta till längden på ledarna så att de räcker upp, med råge!

Första bilden kommer från denna tråd som är ett gott exempel på fin ledningsförläggning. Det enda man kan anmärka på är som Johan redan anmärkt på. Det finns inga skäl till att låta kabelmanteln sticka in för långt, då de bara blir i vägen. De flesta kapslingar håller ungefär samma mått.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det som gäller i min mening är vad Johan säger, klipp inte ledarna på en kabel för korta då det kan ställa till onödiga problem i framtiden vid byte av uttag. Det nya uttaget kanske inte har några plintar på undersidan utan det är blindplintar. Så även om de ansluts i nedre delen på detta uttag, ta till längden på ledarna så att de räcker upp, med råge!

Första bilden kommer från denna tråd som är ett gott exempel på fin ledningsförläggning. Det enda man kan anmärka på är som Johan redan anmärkt på. Det finns inga skäl till att låta kabelmanteln sticka in för långt, då de bara blir i vägen. De flesta kapslingar håller ungefär samma mått.
Okej! Jag ska inte ge mig på saker jag inte rår mig på. Men vill ändå lära mig mer!

Skulle man exempelvis kunna, i teorin alltså, dra fas till ÖVRE plint och nolla till nedre plint?

Och om man gör så, kan man sedan skarva vidare fasen från NEDRE fasplint eller måste man gå på samma plint när man skarvar vidare?

Kan ju också omformulera frågan. Har fasplint och fasplint förbindelse med varandra? Har bara sett x-plintar tidigare vilka ju bara finns där för skarv.

Redigerat:
Uttaget funkar ganska dåligt utan kontakt mellan fasplintarna.
Men det finns uttag med separat brunntändning som har separata fasplintat.

Tommty
F fuentes skrev:
Okej! Jag ska inte ge mig på saker jag inte rår mig på. Men vill ändå lära mig mer!

Skulle man exempelvis kunna, i teorin alltså, dra fas till ÖVRE plint och nolla till nedre plint?

Och om man gör så, kan man sedan skarva vidare fasen från NEDRE fasplint eller måste man gå på samma plint när man skarvar vidare?

Kan ju också omformulera frågan. Har fasplint och fasplint förbindelse med varandra? Har bara sett x-plintar tidigare vilka ju bara finns där för skarv.
Beror helt på tillverkare och modell, visa kan du koppla i vardera plint då de är byglade invänding, nästa fabrikat/modell har blindplint eller separat brunntändning istället.

i ditt fall på bilden är plintarna byglade invändigt.

J Johan456 skrev:
Sen är det bra att ha lite överlängd för framtida omkopplingar.
Finns det någon schysst standard eller råd för skallängd? En näve? 15 cm? :)

F fuentes skrev:
Finns det någon schysst standard eller råd för skallängd? En näve? 15 cm? :)
Ingen standard, några cm så att det går att skala om och återansluta.

En hyfsad tumregel är en handbredd tråd utanför dosan. Då blr det vare sig för korta eller för långa ledare

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82
En handbredd är ett riktigt bra råd, för min del tycker jag att det blir precis lagom och enkelt ta ett grepp om alla ledare och klipp av dom där handen slutar. Dessutom ett moment som sitter i ryggmärgen. Perfekt i kopplings- och apparatdosor men i kapslingar och andra utrymmen krävs det ofta mer.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.