Hej, jag renoverar ett kök där det är skralt med ledningar. Egentligen finn bara ett gammalt järnrör med sv-v-rött 1.5 mm2 från centralen. Jag skulle dock vilja byta mot 3x2.5 eftersom kyl/frys, micro, diskmaskin mm ska drivas. Dock går det inte att dra in nya ledningar.
En tanke är att fimpa av från spisuttaget, där är kraftigare ledningar.
Är detta tillåtet? Jag vet att man vill gärna ha olika grupper för spis och de andra sakerna men realiteten medger inte det här . Eftersom jag misstänker att de gamla ledningar är i sämre skick så borde det väl vara ändå bättre att utnyttja spisledningar.

Nja ... Regelverket är idag otydligt i sådana frågor.

Det anses inte lämpligt att dela en spisgrupp till annat än kombinationen spishäll och separat ugn. Men det funkar att köra annat på den tredje fasen , I det fallet skall spisen ha 230 v elementspänning och nyttja max 2 faser. + nolla+ jord. Men en sådan grupp bör ha en 3 polig automatsäkring och märkas upp noggrant..

Vid såpass stora ombyggnader tillkommer krav på jordfelsbrytare. Vägguttag får ha max 16 a säkring.

Frågan är om spisledningen har 4 eller 5 ledare. Är det 4 ledare faller projektet.

Redigerat:
Tack för svaret. Bäst är väl att dra en ny kabel även om det måste bli utanpå.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Det bästa är om man kan dra en ekk 5 g 2,5 mm2 från centralen.
Ett kök kommer alltid att behöva mycket el. Den kabeln kan delas upp till 3 enfasgrupper i köket. Den kan säkras med 10, 13 eller 16 a i normalfallet. Då får spisen behålla alla tre faserna och installationen blir överskådlig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.