2 065 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Skarva takpanel
Ska spika upp ett lockpanelsinnertak, men funderar på att skarva ihop bitarna så osyligt som möjligt för att kunna nyttja bitarna max. De undre brädorna är ca 13mm tjocka och de tjockare är ca 20mm tjocka.
Är det vettigt att skaffa en dylik https://www.proffsmagasinet.se/verk...bpj180z-lamellfras-utan-batterier-och-laddare och sen limma ihop dem på plats?
Är det vettigt att skaffa en dylik https://www.proffsmagasinet.se/verk...bpj180z-lamellfras-utan-batterier-och-laddare och sen limma ihop dem på plats?
Det låter som en dyr lösning på problemet, då den inte är "gratis" men om det är en ursäkt att köpa ett verktyg så... 
Annars antar jag att panelen ska målas och inte lackas?
Då borde det räcka med att snedkapa skarven med gersågen och sedan montera och spackla skarven innan målning. Bra i det fallet att låta panelen ligga i rummet den ska monteras i ett par veckor innan kapning och montering så att den hinner acklimatisera sig och inte krymper för mycket efteråt.
Den "dolda" brädan ska inte vara något problem att få OK, locken kan vara lite känsligare.
Annars antar jag att panelen ska målas och inte lackas?
Då borde det räcka med att snedkapa skarven med gersågen och sedan montera och spackla skarven innan målning. Bra i det fallet att låta panelen ligga i rummet den ska monteras i ett par veckor innan kapning och montering så att den hinner acklimatisera sig och inte krymper för mycket efteråt.
Den "dolda" brädan ska inte vara något problem att få OK, locken kan vara lite känsligare.
Visst är det lite motivering att få köpa ett nytt verktyg, men tror jag kommer ha användning för den en del i framtiden också. Men att bara snesåga och limma tror jag blir svårt att få det perfekt snyggt, jag vill nog ha någon form av ändspont. Hur blir det att använda dessa kex osv när materialet bara är 13 mm tjockt? Funkar det bra tro?
Det var iofs länge sedan jag jobbade professionellt som hantverkare men jag tycker nog att det var hyfsat OK att snedkapa socklar, taklister och ibland panelbrädor och sedan spackla skarven innan målning. Detta även med profilerade lister/brädor.
En stumskarv med tvär kapning kommer att synas mer även om man spacklar (och har satt kex eller plugg).
Kexmaskin har jag använt för styrning av bitar som ska limmas ihop då det var enklare än plugg, men det hade nog mycket att göra med att vi inte hade någon borrmall för plugghålen vilket kexmaskinen löste med sitt anhåll. Det tillför inte så mycket styrka.
Sen ser jag att du skrivit "bara limma" och jag menar att panelen ska spikas fast i underlaget, inte bara limmas och då bör det vara tillräckligt för att hålla ihop bitarna så det inte går isär.
Ett alternativ är ju att skarva två kortare bitar genom att kapa 90 grader och sedan fräsa med en fingerskarvsfräs och sedan limma ihop för att få en längre bit. Det kan dock kräva en jigg för att få till det på en smal kortände. Det är ju annars lätt att göra på en långsida av en skiva som man vill skarva ihop till en bredare.
Lamellkex finns i flera storlekar men tjockleken ligger (väl?) på 4 mm oavsett så det går ju bra på 13 mm panel om du vill prova den vägen. De minsta är väl 45 mm långa och sen lite större typ upp till 60 mm, bredden är typ 15-25 mm.
En stumskarv med tvär kapning kommer att synas mer även om man spacklar (och har satt kex eller plugg).
Kexmaskin har jag använt för styrning av bitar som ska limmas ihop då det var enklare än plugg, men det hade nog mycket att göra med att vi inte hade någon borrmall för plugghålen vilket kexmaskinen löste med sitt anhåll. Det tillför inte så mycket styrka.
Sen ser jag att du skrivit "bara limma" och jag menar att panelen ska spikas fast i underlaget, inte bara limmas och då bör det vara tillräckligt för att hålla ihop bitarna så det inte går isär.
Ett alternativ är ju att skarva två kortare bitar genom att kapa 90 grader och sedan fräsa med en fingerskarvsfräs och sedan limma ihop för att få en längre bit. Det kan dock kräva en jigg för att få till det på en smal kortände. Det är ju annars lätt att göra på en långsida av en skiva som man vill skarva ihop till en bredare.
Lamellkex finns i flera storlekar men tjockleken ligger (väl?) på 4 mm oavsett så det går ju bra på 13 mm panel om du vill prova den vägen. De minsta är väl 45 mm långa och sen lite större typ upp till 60 mm, bredden är typ 15-25 mm.
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.
Liknande trådar
-
Skarva på befintliga värmerör som används - hur?
Värme allmänt -
Går det att skarva led-lister med vanlig kabel?
Belysning -
Vilket sätt blir bäst att förlänga/skarva limträbalken?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fixa till listskarvar
Färg, Måla & Tapetsera -
Skarva takpanel utan ändspont
Byggmaterial & Byggteknik