11 198 läst ·
12 svar
11k läst
12 svar
Skarva takpanel utan ändspont
Hej,
Jag ska sätta takpanel i två rum och har köpt ekonomisortering som inte har ändspont. De ska ju limmas och skarvas över glesen.
Nu funderar jag på om man vinner något på att också gera dem i varandra? Dvs kapa dem med 45 graders lutning på klingan och på så sätt få en "stabilare" skarv, som en fattigmans-ändspont. Eller är det bara onödigt arbete?
Vad säger snickarproffsen?
Jag ska sätta takpanel i två rum och har köpt ekonomisortering som inte har ändspont. De ska ju limmas och skarvas över glesen.
Nu funderar jag på om man vinner något på att också gera dem i varandra? Dvs kapa dem med 45 graders lutning på klingan och på så sätt få en "stabilare" skarv, som en fattigmans-ändspont. Eller är det bara onödigt arbete?
Vad säger snickarproffsen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Innerpanelen har väl bara en "dekorativ" funktion, dvs ingen bärande uppgift.
Så det är väl en utseendesak om/hur du skarvar eller ej.
Men limma? Tänker du inte på båtbygge nu?
//KoW
Så det är väl en utseendesak om/hur du skarvar eller ej.
Men limma? Tänker du inte på båtbygge nu?
//KoW
Jag är inte snickarproffs men alla paneltak jag sett sättas upp har saknat ändspont, bara kapat med fintandad gersåg.
Ändspont är ju till för att skarva mellan reglar, t.ex. råspont på ett undertak.
Innerpanel skarvas på regel/glespanel, utan lim.
Och om du skarvar på en regel/glespanel behöver du väl knappas en "starkare" skarv.
Om du köpt panel som legat ute, låt den ligga inne ett tag innan du sätter upp den, så att den inte krymper så mycket.
Innerpanel skarvas på regel/glespanel, utan lim.
Och om du skarvar på en regel/glespanel behöver du väl knappas en "starkare" skarv.
Om du köpt panel som legat ute, låt den ligga inne ett tag innan du sätter upp den, så att den inte krymper så mycket.
Japp, har gjort det också och det fungerar jä.... bra men är kanske lite omständligt och kräver maskin för det. Men i tid är det försumbart då det tar max 1min/skarv att köra två spår och lite lim om man även vill lyxa till det.Gilbert skrev:
Japp, tex siljans takpanel är ändspontade. Dock inte deras ekonomisortering (men jag fick ändspontad b-sortering till ett av rummen som just nu sätts med fallande längder) Och i siljans beskrivning står det att skarvarna ska limmas, men det gäller kanske bara ändspontade skarvar mellan regel/gles?
Klicka här för att svara