Hej
Jag håller på att bygga ett litet kompakt hemmakontor som går att gömma undan.

I detta behöver jag ha en skrivbordsyta/täcklock som är 79cm djup och 94cm bred, gärna i 18mm material.
Jag har sneglat mot Limfogskiva, men då de inte finns i 80 cm djup så måste jag limma ihop 2 st 400mm skivor för att få till djupet.

Jag var på en byggvaruhandel idag och skulle handla vanlig furu limfog, men fick kalla fötter. Det kändes som att 400mm skivorna redan hade bågnat lite, och när jag sedan limmar ihop två stycken så kanske de bågnar ännu mer?

Hur ska jag göra för att minimera risken att skivan bågnar när den blir så pass djup?
Ska jag välja EK istället då det är mer formstabilt?
Jag kan tyvärr inte gå upp till tex 28 mm skiva då det blir för tungt för konstruktionen.

Det företag jag tar inspiration från använder sig av 18mm spånskiva klädd med melamin, och de hävdar att den håller för ca 35 kg.
Tacksam för all hjälp och ideer jag kan få!

Skarvningen kommer ske med plugg och trälim.

• Laptop på skrivbord med anteckningar och penna, uppfällbar skärm med grafer och data ovanför. Kopp vid sidan om datorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monteringsschema av en väggmonterad klaffbordsenhet med mått: bredd 93,5 cm, djup 40,5 cm, höjd 66 cm. Ribbor och hyllplan visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror du om att använda plywood eller mdf/valchromat? Lätt, formstabilt och finns i tillräcklig storlek.

Man brukar göra två kilformade laxstjärtsspår på undersidan och kila in två narar som man bara kilar fast inte limmar.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Karthago Karthago skrev:
Vad tror du om att använda plywood eller mdf/valchromat? Lätt, formstabilt och finns i tillräcklig storlek.
MDF är ju klart formstabilt, och jag tänkte nog ändå klä insidan med något, och även utsidan med, alternativt göra något annat roligt för att det ska bli lite snyggt. Då slipper jag dessutom knöla med att skarva skivor, och får en del i rätt mått, som dessutom är helt "död".
Kanterna får jag klä eller spackla snygga, för sågytan på MDF blir ju sällan så snygg.

Valchromat såg lite ballt ut, men hittar inget i rätt storlek?

H heimlaga skrev:
Man brukar göra två kilformade laxstjärtsspår på undersidan och kila in två narar som man bara kilar fast inte limmar.
Tack! Det låter som riktigt finlir, och blir säkert jättebra. Känns som jag både saknar kunskap och material för att göra en sådan lösning.

P Pierrelu skrev:
MDF är ju klart formstabilt, och jag tänkte nog ändå klä insidan med något, och även utsidan med, alternativt göra något annat roligt för att det ska bli lite snyggt. Då slipper jag dessutom knöla med att skarva skivor, och får en del i rätt mått, som dessutom är helt "död".
Kanterna får jag klä eller spackla snygga, för sågytan på MDF blir ju sällan så snygg.

Valchromat såg lite ballt ut, men hittar inget i rätt storlek?

Tack! Det låter som riktigt finlir, och blir säkert jättebra. Känns som jag både saknar kunskap och material för att göra en sådan lösning.
Om du har handcirkelsåg och en handhyvel och stämjärn så går det bra.

H heimlaga skrev:
En variant vore ju att borra två hål tvärs fibrerna och slå i rundstav i. Borde ge ungefär samma effekt.

Jag skulle förstärka så att man kan använda en tyngre skiva. I samma veva så skulle jag fundera ut en lösning för tangentbordet.
18 mm är tunt för billigt limträ eller skivmaterial.
Vi har 60x60 hyllplan i ett skrivbord och även med gångjärn som stadgar under blir det svajigt.
.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.