Behöver era kloka synpunkter för att välja verktygssystem med styrskenor.
Jag planerar att köpa sänksåg, handöverfräs och styrskenor för att bl.a. lägga stavparkett (fiskben med fris). Längsta rummet är 7 m och då måste jag kunna skarva styrskenor rakt för att såga rent för frisen (och fräsa not).
Festool får mycket beröm för sina maskiner, men vissa synpunkter på hur man skarvar styrskenor. Jag tycker också att det är märkligt att man måste vända på skenorna för att skruva på undersidan (när skenorna blir kanske 6,5 m totalt). Där verkar Bosch skarvdelar enklare när man skruvar från ovansidan (då borde man kunna skarva skenorna på plats, med t.ex. en rätstege som stöd). Som jag har förstått så passar inte Festools maskiner till Bosch styrskenor, men Bosch hävdar ett deras maskiner passar till Festools skenor. Det finns såklart andra tillverkare som Makita, etc., men jag har inte läst på om dem (än).
Vad har ni för åsikter om de olika systemen på marknaden? Har ni några rekommendationer för användningen som jag beskrivit?
Jag har också planer på att i framtiden bestycka en mindre snickeriverkstad för enklare inrednings- och möbelsnickeri i mitt garage. Där verkar Festools MFT/CMS smart så att man får både arbetsbord och bordsmaskiner tillsammans med sänksåg och handöverfräs, utan att det tar för mycket plats. Det talar för Festool, samtidigt som kostnaden och skarvning av styrskenor talar emot.
Jag har läst en del BH-trådar i ämnet, men de flesta är några år nu. Utförandet på dagens produkter kan ju ha ändrats.
Jag planerar att köpa sänksåg, handöverfräs och styrskenor för att bl.a. lägga stavparkett (fiskben med fris). Längsta rummet är 7 m och då måste jag kunna skarva styrskenor rakt för att såga rent för frisen (och fräsa not).
Festool får mycket beröm för sina maskiner, men vissa synpunkter på hur man skarvar styrskenor. Jag tycker också att det är märkligt att man måste vända på skenorna för att skruva på undersidan (när skenorna blir kanske 6,5 m totalt). Där verkar Bosch skarvdelar enklare när man skruvar från ovansidan (då borde man kunna skarva skenorna på plats, med t.ex. en rätstege som stöd). Som jag har förstått så passar inte Festools maskiner till Bosch styrskenor, men Bosch hävdar ett deras maskiner passar till Festools skenor. Det finns såklart andra tillverkare som Makita, etc., men jag har inte läst på om dem (än).
Vad har ni för åsikter om de olika systemen på marknaden? Har ni några rekommendationer för användningen som jag beskrivit?
Jag har också planer på att i framtiden bestycka en mindre snickeriverkstad för enklare inrednings- och möbelsnickeri i mitt garage. Där verkar Festools MFT/CMS smart så att man får både arbetsbord och bordsmaskiner tillsammans med sänksåg och handöverfräs, utan att det tar för mycket plats. Det talar för Festool, samtidigt som kostnaden och skarvning av styrskenor talar emot.
Jag har läst en del BH-trådar i ämnet, men de flesta är några år nu. Utförandet på dagens produkter kan ju ha ändrats.
Jag skulle i ditt läge inte skarva ihop en jätteskena, utan flytta skenan efterhand, eventuellt med hjälp av en annan skena eller hyllplan eller vadsomhelst för linjeringen. När man har flyttat skenan testar man med klingan (utan sågen igång) att det linjerar OK och fluktar längs skenan och spåret, eller drar ett snöre, det finns många sätt.
Det är kanske så här man gör i praktiken. Tror jag behöver öva några gånger först om jag skall få till en fin synlig skarv som är helt rak över 6-6,5 m.mattiasp skrev:Jag skulle i ditt läge inte skarva ihop en jätteskena, utan flytta skenan efterhand, eventuellt med hjälp av en annan skena eller hyllplan eller vadsomhelst för linjeringen. När man har flyttat skenan testar man med klingan (utan sågen igång) att det linjerar OK och fluktar längs skenan och spåret, eller drar ett snöre, det finns många sätt.
Ja, "helt rak" blir lite av en filosofisk fråga om man funderar för mycket på det. Även en vattenyta är ju krökt efter jordens krökning. I de flesta praktiska fall är "tillräckligt rak för uppgiften" en vettigare väg att gå. Med den metod jag föreslår kan man få ett snitt som är rakt inom ca en mm, och det är tillräckligt rakt för tillämpningen. Jag skulle tro att ett par-tre mm är acceptabelt för din golvläggning. Du kommer att använda din sänksåg mycket i framtiden om du tycker att det är kul med renovering och snickeri. Välj den såg som passar dig bäst. Jag har både Mafell/Bosch- och Festooll/Makita systemen, och båda har fördelar. Om jag skulle välja idag vet jag inte vilket jag skulle välja. Däremot skulle jag ha skaffat en 3-metersskena tidigare än jag gjorde.
"Helt rak" är ingen bra beskrivning. Håller med om att en böj på 2-3 mm över en längd på 6 m knappast märks (väggarna är nog inte ens såpass raka). Det som bekymrar mig är att jag tycker det är lätt att det blir hack eller steg om man gör omtag i en bearbetning. Övning kanske gör att man fixar det.
Bra tips att fokusera på verktyget, och längre skenor (även om jag fick ytterligare en bekräftelse på Bosch skarvmetod).
Bra tips att fokusera på verktyget, och längre skenor (även om jag fick ytterligare en bekräftelse på Bosch skarvmetod).
Har själv klurat på detta sista halvåret. Till slut bestämt mig för bosch gkt 55 pga bättre skenor och lite lägre pris. Tänkte köpa 160, 110 och 80 skenorna till. Bosch har ingen klyvkniv på sågen, annars kan jag inte se någon nackdel. Men jag har en dw745 på väg med posten som får stå för grovklyvandet i verkstaden så vem bryr sig nu liksom ☺️
Jag tror inte att det är speciellt smart att skarva ihop 7m styrskena oavsett vilket system du använder. Jag skarvar två stycken 1,4m-skenor för att kunna kapa upp MDF-skivor då och då och det är ungefär så mycket man vill skarva imho.
Visst är det lite bökigt att man måste vända på skenorna, men så farligt är det inte. Kostnaden för Festools prylar är ett mycket större problem skulle jag säga.
Visst är det lite bökigt att man måste vända på skenorna, men så farligt är det inte. Kostnaden för Festools prylar är ett mycket större problem skulle jag säga.
Nu har min gamla billiga cirkelsåg gått sönder så jag köpte en Bosch GKS 55+ G, den billigaste som funkar med styrskenor. Skall köpa ett set skenor och börja använda, så jag får lite erfarenhet innan det blir dags för stavparketten (och köpa sänksåg och fräs).
Tack för bra kommentarer! Jag fick några insikter, och annan infallsvinkel.
Måste också lära mig såga säkert utan klyvkniv, inte helt förtjust i att den saknas.
Tack för bra kommentarer! Jag fick några insikter, och annan infallsvinkel.
Måste också lära mig såga säkert utan klyvkniv, inte helt förtjust i att den saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag även fått de beställda styrskenorna: 2 st FSN1600, skarvbeslag, och bag. Jag tänkte lära mig använda skenor för sågning med att rensåga altantrallen vid frisen samt såga en del skivor, etc.
Det är nog bra att skaffa sig erfarenhet innan man går på mer avancerat/noggrant jobb som att rensåga stavparkett. Då kommer jag även skaffa mig bra sänksåg och bra överhandsfräs, men även där är det bra med erfarenhet innan man skaffar sig dyra verktyg och maskiner. Vi får se vilket märke/system det blir.
Bosch skenpaket, med två st 1600-skenor (med gummikantlister och plastkåpor för ändarna), skarvdel och bag, som finns hos t.ex. Axminster, verkar vara ett bra startpaket till hyfsat pris (nåja).
Klicka här för att svara