5 548 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Skarva starkströmskabel
Allt går att skarva. Om det är en jordkabel så finns det så kallade gjuthartsskarvar.
De jag använt har varit tvådelat plastskal som man sätter runt skarven och sedan fyller med epoxi. Allt som behövs utom skarvhylsor levereras i en sats. Kostar nog ett antal hundra per styck.
Det enda specialverktyg som behövs är en lämplig tång till skarvhylsorna.
Det lär skall gå att isolera med vulktejp, men detta har jag adrig vågat mig på.
De jag använt har varit tvådelat plastskal som man sätter runt skarven och sedan fyller med epoxi. Allt som behövs utom skarvhylsor levereras i en sats. Kostar nog ett antal hundra per styck.
Det enda specialverktyg som behövs är en lämplig tång till skarvhylsorna.
Det lär skall gå att isolera med vulktejp, men detta har jag adrig vågat mig på.
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Finns presstångs-fria skarvsatser.. Det är små bultar som man skruvar in i ledarna, och de går av automatiskt när man uppnått rätt moment.Floppman skrev:
De finns även "krympslang" som man ej behöver värma. Så man kan numera skarva stora kablar helt utan tillgång till el/gasol
Produkter som diskuteras: "presstångs"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Nitto har en fin tejpskarvsats. Brukar alltid ha en i bilen. Kör oftast med presshylsor, men gillar nog den som Rrrrr beskrev med skruvarna som knäcks.
Finns ju en uppsjö av olika skarvar frågan vilken du ska ha beror på ditt behov.
Är det installationskabel är gelskarv bra. Kraftkabel som nämnts tidiagre, varm/kallkrymp, vulksats, är det fråga om /papper/oljekabel är det enklast för dig med gjutharts/ubåt, alternativet finns att bygga om den till plast med då är vi på en mer avancerad nivå, glöm inte att förbinda blyet med jord i såna fall.
Hylsor är det press som gäller, har du ingen lust att skaffa presstång finns skarvar med medföljande skruvhylsor.
Är det installationskabel är gelskarv bra. Kraftkabel som nämnts tidiagre, varm/kallkrymp, vulksats, är det fråga om /papper/oljekabel är det enklast för dig med gjutharts/ubåt, alternativet finns att bygga om den till plast med då är vi på en mer avancerad nivå, glöm inte att förbinda blyet med jord i såna fall.
Hylsor är det press som gäller, har du ingen lust att skaffa presstång finns skarvar med medföljande skruvhylsor.
Vi brukar köra med vanliga presshylsor upp till hum vad är de.. 35mm2 kanske våran tång klarar.. Senast vi använde sån där skruvskarv var de på en 150mm2 kabel. Annars måste man ha en hydralisk press.. då är de smidigt med skruvskarven.Rikard Ågren skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden