11 108 läst ·
33 svar
11k läst
33 svar
Skarva spiskabel(kabel till häll)
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Nu har jag inte aktuell koll på djupet på Ikea lådor nu. Men sista jag hade anledning att kolla så var det rätt mycket dött utrymme inne bakom lådan. Ett perilexuttag infällt i väggen, med kontakt skulle absolut få plats.
I utrymmet under hällen är det normalt ingen utdragbar låda utan ett ca 10-14 cm "blindutrymme" där sätter man uttag/anslutningsdosan för hällen. Det är högst troligt därför man normalt har en anslutningsledning som är ca 1 m. och det är inte endast IKEA utan alla som levereras med anslutningsledning. Jag har aldrig sett spisansluningen i ett skåp "på sidan om" trots att jag sett åtskilliga hundra spishällar.
Så "problemet" var inte att det var fel på anslutningsledningen utan att anslutningspunkten var felplacerad och inte flyttades.
Så "problemet" var inte att det var fel på anslutningsledningen utan att anslutningspunkten var felplacerad och inte flyttades.
Redigerat:
Så är det, de som byggde om köket gjorde en tabbe. De skulle ha flyttat spisanslutningen så den hamnade på rätt plats.E elmont skrev:I utrymmet under hällen är det normalt ingen utdragbar låda utan ett ca 10-14 cm "blindutrymme" där sätter man uttag/anslutningsdosan för hällen. Det är högst troligt därför man normalt har en anslutningsledning som är ca 1 m. och det är inte endast IKEA utan alla som levereras med anslutningsledning. Jag har aldrig sett spisansluningen i ett skåp "på sidan om" trots att jag sett åtskilliga hundra spishällar.
Så "problemet" var att det var fel på anslutningsledningen utan att anslutningspunkten var felplacerad och inte flyttades.
Vem var det som gjorde det?
Har du anlitat någon firma till det så tycker jag att du ska framföra klagomål till dem.
Jag hade tänkt efter två gånger innan jag anlitat dom igen
Dessutom finns det i stort sett alltid utrymme bakom de utdragbara lådorna under hällen. Många spisuttag sitter 20-30 cm över golvet och det är inga problem att ha en lös anslutningssladd hängande bakom lådorna upp till hällen.
Klicka här för att svara