H
så du har inte placerat uttaget för hällen korrekt och skyller nu på Ikea att de levererat för kort kabel, har jag förstått de rätt?

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Du har förstått ungefär rätt. Anslutningspunkten satte någon annan dit för 20 år sedan. Att det skulle krävas ca 1,2 meter kabel från hällen var ju inte så svårt att räkna ut med tanke på hällens placering. Jag räknade helt kallt med att kabeln i hällen gick att byta ut.

Men det är väl inte värre än att jag får ställa mig och bygga om den där hällen. Frågan är bara var man får tag på vinkelkabelskor såhär på påsken?

H
O Olf Oggler skrev:
Du har förstått ungefär rätt. Anslutningspunkten satte någon annan dit för 20 år sedan. Att det skulle krävas ca 1,2 meter kabel från hällen var ju inte så svårt att räkna ut med tanke på hällens placering. Jag räknade helt kallt med att kabeln i hällen gick att byta ut.

Men det är väl inte värre än att jag får ställa mig och bygga om den där hällen. Frågan är bara var man får tag på vinkelkabelskor såhär på påsken?
är de inte enklare att flytta anslutningspunkten då men kopplingsdosa?

Det är mycket som är oklart här. 80 cm kabel borde räcka mer än väl om spisuttaget sitter under hällen. Du frågar också om det går att byta perilexuttaget mot ett vanligt 230V. Kan du inte byta anslutningskabelns stickpropp till en perilexpropp?
Förresten, vad är det för häll? En 16A 230V är ovanligt.

Varför har du köpt en häll för enfas? Du ska koppla in den med två faser och nolla. Du bör enkelt kunna göra en skarv vid nuvarande anslutningspunkt och montera ett perilexuttag lite närmare.

Och skulle det bli för trångt med Perelexuttaget så sätter du bara en anslutningsdosa och kopplar in hällen fast. En anslutningsdosa kräver ca 12x12x3 cm

Är det en liten häll med bara två zoner? Annars verkar det inte som någon bra idé med enfas 16 a.

Müssli Müssli skrev:
Det är mycket som är oklart här. 80 cm kabel borde räcka mer än väl om spisuttaget sitter under hällen. Du frågar också om det går att byta perilexuttaget mot ett vanligt 230V. Kan du inte byta anslutningskabelns stickpropp till en perilexpropp?
Förresten, vad är det för häll? En 16A 230V är ovanligt.
Om uttaget sitter under bänkskåpen så är 80cm för kort. Du får ju tänka på att hällen sitter i bänkskivan. Redan innan kabeln gått under bänkskivan så har det gått åt 10cm innan du når väggen. Sedan ska du ner verikalt. Det räcker inte långt. Det är en liten häll med två zoner. Därav 1x16A. Nu har jag i alla fall rivit ner hällen i beståndsdelar. Bytt kabeln till en längre kabel. Satt ihop hällen igen.

H
O Olf Oggler skrev:
Om uttaget sitter under bänkskåpen så är 80cm för kort. Du får ju tänka på att hällen sitter i bänkskivan. Redan innan kabeln gått under bänkskivan så har det gått åt 10cm innan du når väggen. Sedan ska du ner verikalt. Det räcker inte långt. Det är en liten häll med två zoner. Därav 1x16A. Nu har jag i alla fall rivit ner hällen i beståndsdelar. Bytt kabeln till en längre kabel. Satt ihop hällen igen.
har gått 2 timmar sedan ditt senaste inlägg där du sa att du var tvungen att plocka isär hällen och montera ny kabel.

så jätte krångligt och omfattande kan de inte varit

O Olf Oggler skrev:
Jag menar inte att ifrågasätta dig. :)
Tänkte bara att en köksbänk brukar vara 90 cm hög och uttaget sitter oftast en bit upp på väggen. Skönt att det löste sig till slut iaf. (y)

Sitter utaget i ett skåp på "sidan om" sitter det ju fel hällanslutningen sätter man normalt under hällen.

H
E elmont skrev:
Sitter utaget i ett skåp på "sidan om" sitter det ju fel hällanslutningen sätter man normalt under hällen.
se inlägg #17

Ja och?

H
E elmont skrev:
Ja och?
ja han skriver ju att anslutningenpunkten är monterad för 20 år sedan och därmed visste att de var "fel" och skulle behöva byta till en längre kabel vilket visades vara ett problem.

men tack för du påpekade de uppenbara för oss alla

Nu har jag ju löst problemet. Men det blev ju fulfix av det hela. Vad har man för garantier på en slaktad häll?

Vissa längre upp i tråden verkar tycka att det är helt normalt att sätta spisuttagen på väggen precis under hällen. Men då kan man ju fråga sig vad man ska ha i det bänkskåpet? Tex har man ju stängt ute alla möjligheter att ha lådor där, vilket jag hade tänkt. Hur vanligt är det i dag att man har vanliga skåp under bänk. Utan lådor mm alltså.

Jag kan nog tycka att ikea är lite snåla som levererar så pass kort kabel. Speciellt när den uppenbarligen inte är tänkt att kunna ersättas med en längre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.