Hej!

Håller på att lägga om tak på garaget. En del spont och en del reglar har ruttnat. Konstruktionen vilar på järnbalkar.

Kan jag skarva mitt i regeln, mellan två balkar? Tänkte skarva med samma dimension av reglarna på båda sidorna och skruva ihop, eller ska man bulta fast det? Det är friskt virke längre fram, så slipper jag riva allt för mycket.

Om man gör en skarv behöver man en regel på var sin sida? Eller måste jag riva ännu mer och lägga hela reglar mellan järnbalkarna?

Tacksam för tips och råd!

Det går säkert att skarva men svårt att säga vad som krävs, utan mer info/bilder. Om man ska skarva 45 mm virke är 28mm eller 34mm det mest passande att använda. En på varje sida.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Tack. Det är 45 x120 reglar. Jag har massor med 45x120 hemma kan jag inte använda det? Ca 50 cm till skarven på var sida och ett antal skruv i?

Det går naturligtvis bra.
En tunn skarvbräda på varje sida blir ju elegantare, men en grövre på ena sidan fungerar också.

Gärna några limkluttar emellan också förutom skruv!

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Tack! Glömde säga att det är ett traditionellt platt 70tals tak med sarg runt. Två reglar som jag vill förstärka kommer jag enbart åt från en sida, hur gör man då?

Så om jag förstod dig rätt så om jag har grövre virke tex 120x45 så räcker det med en sida till skarven? Jag behöver inte lägga på båda sidor?

Ja, en 45 mm skarvbit som skruvlimmas på ena sidan räcker bra vill jag hävda.

Någon som har en annan mening?

• Gilla
carlarvid och 1 till
  • Laddar…
Det gick bra att skarva med skruv och lim och 45x120. Kändes stabilt.

Dock fick jag fåtalet glipor mellan gammal och ny spånt på vissa ställen. Kan det gå snickra dit passbitar och slå in med trälim eller kommer det att bli sättningar? Finns det någon fog som är tillräckligt hård för en springa ca 2cm? Det får helst inte bli någon sättning efter att ytskiktet är lagt.

Kan sikaflex gå eller är det för mjukt? Gärna någon fogmassa som inte binder fukt.

Om det bara gäller att fylla upp för att få en hel yta för täckmaterialet (papp?) skulle jag nog använt detta
8871924563998.jpg
Härdar snabbt, sjunker inte och är lättarbetat.
Tejpa eller häfta fast en bit masonit eller papp under medan det härdar.

http://www.clasohlson.com/se/Elastic-Plastic-Padding/35-682

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Ok faktiskt använt det tidigare med lyckat resultat. Ja det är svetsad papp som ska på. Tack då får jag fixa det imorgon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.