7 911 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Hur skarva trallen över reglarna?
Är igång med ett altanbygge och ska straxt börja lägga trallen. Reglarna som ligger med c/c 60cm har måtten 45x145mm. Enligt de rekommendationer jag läst så ska man ha dra i trallskruven minst 45mm från änden på brädan och ej närmare. Men skarven ska ju läggas mitt över en regel och där har man bara 45mm bredd att utnyttja för infästningen. Hur gör ni vid skarvningarna? En variant är ju att skruva på en 45mm bred regel på vardera sidan av den 145x45- regel som allt vilar på och då lägga skarven där och dra i skruvarna mitt i dessa "extrareglar". Det blir dock ett antal sådana extrareglar att skruva dit då det blir många rader med trallbrädor. Tänkte köra med 34x145 tryckimpregnerad trall.
Tacksam för tips.
Tacksam för tips.
Produkter som diskuteras: "trallskruven"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Det sättet med en extra bit regel är ett bra sätt att göra det på. Det räcker om det är en 45x70 som du använder till det.
Men annars går det bra att skarva på en enkel 45 regel med. Skruva 20mm från änden och snett ned i regeln.
Men annars går det bra att skarva på en enkel 45 regel med. Skruva 20mm från änden och snett ned i regeln.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om man förborrar så spricker det inte och man kan skarva på 45 mm.
Protte
Protte
Har köpt lite 45x70 regel redan, så jag provar nog med det och ser hur länge jag orkar hålla på så. Det blir nämligen en skarv på varje rad och det är en hel del rader... Sedan kommer en del stödben som jag ställer på cementplattor att hamna i vägen. Man lär väl se vartefter man lägger det hela vad som passar bäst.maah skrev:
Det är ett alternativ som jag önskar fungerar, men med de trallskruvar man har som ska dra ner virket så undrar jag hur bra det fungerar då. Får troligen förborra med en ganska liten borr då. Kör med Essve Essdeck Max 4,8x75 som har en rätt liten skalle.prototypen skrev:
När man tänker på att skarvarna kommer att hamna på olika ställen så blir det rätt många "stödreglar" i t.ex. 45x70 som man får sätta dit om man väljer det alternativet. Fyra skruvar i varje innebär några hundra skruv extra för detta moment och med tanke på att det är sjönära med krav på rostfritt så bär kostnaden iväg... Vojne
Tack för alla svar
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Hej
Ja det är ett merjobb att skruva dit stöd vid varje skarv.
Jag tog trallspillet och fasade av halva för att få mindre kontakt med trallan och därmed mindre yta där trallen ligger emot golvbjälken.
Det blir bra med skruven längre från änden då det minskar risken för sprickor.
Syllpapp lades på bärlinor så de håller sig torra och även syllpapp på alla golvbjälkar så de håller sig torra, där skarven är lade jag bredare syllpapp.
Hela konstruktionen är torr när det regnar, det känns jättebra med syllpapp.
Ja det är ett merjobb att skruva dit stöd vid varje skarv.
Jag tog trallspillet och fasade av halva för att få mindre kontakt med trallan och därmed mindre yta där trallen ligger emot golvbjälken.
Det blir bra med skruven längre från änden då det minskar risken för sprickor.
Syllpapp lades på bärlinor så de håller sig torra och även syllpapp på alla golvbjälkar så de håller sig torra, där skarven är lade jag bredare syllpapp.
Hela konstruktionen är torr när det regnar, det känns jättebra med syllpapp.
Har alltid skarvat på 45regel utan problem.
Aldrig förborrat, använt mig av Essve skruv till ~95% av byggena.
För att minska risken att det spricker brukar jag skruva ca. 22,5mm från änden om tänker sig skarven mitt på en en regel, och vinkla skruven något så den går snett ner i golvregeln.
Aldrig förborrat, använt mig av Essve skruv till ~95% av byggena.
För att minska risken att det spricker brukar jag skruva ca. 22,5mm från änden om tänker sig skarven mitt på en en regel, och vinkla skruven något så den går snett ner i golvregeln.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden