106 läst ·
1 svar
106 läst
1 svar
Laminat i trappa, skarvar?
Håller på och renoverar källartrappan och har tänkt limma dit laminat på trappstegen. De är 240x810mm och golvet jag tittat på är 190x1200mm.
Är det någon som gjort detta förut som kan tipsa om hur man ska skarva? Tänkte köra Pergo för att få lite mer kvalitet i fästsystemet än det billigare golvet jag provade i arbetstrummet, men kan man räkna med att skarvarna blir osynliga/släta? Behöver man limma ihop plankorna?
Jag ska skruva dit en trappnoslist av metall som håller fast steget som dessutom limmas med pl200 i träet.
Är det någon som gjort detta förut som kan tipsa om hur man ska skarva? Tänkte köra Pergo för att få lite mer kvalitet i fästsystemet än det billigare golvet jag provade i arbetstrummet, men kan man räkna med att skarvarna blir osynliga/släta? Behöver man limma ihop plankorna?
Jag ska skruva dit en trappnoslist av metall som håller fast steget som dessutom limmas med pl200 i träet.
Följ lägginstruktionen, men var flexibel när det kommer till minimått. Visst kan man limma. Men jag tror inte det behövs. Dessutom kan man lägga golvet tätt intill väggar/kanter så det inte rör sig. Golv skall ha marginal att "flyta" men det lär inte behövas.J jhall skrev:
Prova i butik för att se hur skarvarna blir.J jhall skrev:
Nej. Men det skadar inte. Så det är säkert bra att limma ihop hela bitar som kan läggas på plats i ett stycke.J jhall skrev:
Verkar ok.J jhall skrev:
Kommentar:
Jag har funderat på sådana lösningar. Men med parkett istf laminat. Vad man väljer för material, produkt beror väl på kraven. Men min erfarenhet av laminat är att det är halt. Jag tycker att klickvinyl har en bättre yta med mer friktion och det skulle jag hellre välja. Men det finns olika produkter och jag har inte koll på alla.
Klicka här för att svara