Hej, jag håller just nu på att riva bort den invändiga tilläggsisoleringen mot ytterväggen vi har i vårt vardagsrum. Tidigare boende har haft lite fuffens för sig med denna vägg så det behövs rivas och sättas nytt. Grejen är den att hela den ytterväggen är isolerad kontinuerligt, så det fortsätter in förbi innerväggen som separerar vardagsrummet från det intilliggande sovrummet.
Är det en dum idé att ta ut den gamla isoleringen fram till innerväggen, sätta in nytt, och sedan på med ny fuktspärr, och försöka kila in den förbi innerväggen och skarva på den befintliga på resten av väggen? Hade verkligen velat undvika att behöva riva inne i sovrummet.
Är det en dum idé att ta ut den gamla isoleringen fram till innerväggen, sätta in nytt, och sedan på med ny fuktspärr, och försöka kila in den förbi innerväggen och skarva på den befintliga på resten av väggen? Hade verkligen velat undvika att behöva riva inne i sovrummet.
Jag tror inte jag riktigt förstår vad du syftar på.F fribygg skrev:
Menar du åtgärden att byta ut isoleringen, eller att försöka skarva på det befintliga?
Om det är det första:
El behöver dras om, och p.g.a tidigare nämnt fuffens från tidigare beonde är denna vägg, med bakomliggande isolering i väldigt dåligt skick.
Om det är det andra:
Jag vill som sagt unvika att behöva riva mer än nödvändigt. Det sitter platsbyggda garderober precis på andra sidan innerväggen och de vore tråkigt att behöva riva.
Byta är väl kanske fel ord, men jag kommer behöva ta bort plasten och stora delar av isoleringen för att dra ny el. P.g.a. hur tidigare ägare har hanterat väggen (det är stora hål i plast/isolering på flera ställen) så vill jag också komma åt och se hur ytterväggen mår, då jag misstänker att det mycket väl kan ha kommit in fukt.F fribygg skrev:
Ser isoleringen fin ut så återanvänder jag den, men jag kommer behöva ta bort den oavsett för att inspektera hur det ser ut bakom.
I absolut minsta fall behöver plasten bytas ut med tanke på alla hål. Så är det möjligt att skarva på den nya plasten på den gamla som fortsätter in i nästa rum?
Klicka här för att svara