Ska förlänga en befintlig limträbalk i mitt 1&1/2 planshus och undrar om nån kan tipsa om lämplig metod/beslag. Bifogar bild på skiss över hur det ser ut nu och hur det kommer att bli. Balken är limträ 90x300 med en ända i yttervägg och den andra på reglar i hjärtväggen. Nu ska det till en ny öppning i hjärtväggen och balken behöver förlängas. Men befintlig öppning kommer krympa till 1500 mm och det kommer också bli fler upplägg för balken och nya öppningen blir inte bredare än den som redan är så hållfastheten är jag ok med. Mitt bekymmer är att skarven mellan ny och befintlig balk hamnar 22 cm från cc balk till upplägget. Jag kan lösa detta med att dubbla med en balk till längs med befintlig balk mellan dom två uppläggen där skarven är. Men ser helst en smidigare lösning om nån har.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Om du vill lägga lite arbete på en snygg skarv så kan du ta cirkelsågen och ställa den på 20 mm’s djup och såga täta snitt på båda sidorna om båda balkarnas ändar ca 50 cm in från änden.
Därefter tar du ett stämjärn och hugger bort det som inte sågen tog tills du har släta ytor, kontrollera med en stållinjal.
När du lyft den ena balken på plats mot den andra och fixerat den så den ligger ände mot ände, (ev med lite överspänn) så kan du börja limspika planhyvlad 20 mm granbrädor en meter långa på båda sidor om skarven.
Använd PU-lim och fukta ytorna innan limning. 60mm galvad trådspik räcker gott, spika i ett mönster om 3x3 cm, det går då åt drygt 1000 spik.
Alternativt så litar du enbart på limmet och använder rejäla tvingar.
När limmet svällt klart och torkat så kan du behöva ta stämjärnet och snygga till lite, ev också med bandslip. Spackla vid behov (med fördel nåt som klarar uteklimatet t.ex elastic plastic padding)
Två omgångar med färg på detta och skarven är osynlig.
Edit: jag förutsatte att balkarna ska bli synliga och ska målas (?)
Därefter tar du ett stämjärn och hugger bort det som inte sågen tog tills du har släta ytor, kontrollera med en stållinjal.
När du lyft den ena balken på plats mot den andra och fixerat den så den ligger ände mot ände, (ev med lite överspänn) så kan du börja limspika planhyvlad 20 mm granbrädor en meter långa på båda sidor om skarven.
Använd PU-lim och fukta ytorna innan limning. 60mm galvad trådspik räcker gott, spika i ett mönster om 3x3 cm, det går då åt drygt 1000 spik.
Alternativt så litar du enbart på limmet och använder rejäla tvingar.
När limmet svällt klart och torkat så kan du behöva ta stämjärnet och snygga till lite, ev också med bandslip. Spackla vid behov (med fördel nåt som klarar uteklimatet t.ex elastic plastic padding)
Två omgångar med färg på detta och skarven är osynlig.
Edit: jag förutsatte att balkarna ska bli synliga och ska målas (?)
Redigerat:
A parkway skrev:Ska förlänga en befintlig limträbalk i mitt 1&1/2 planshus och undrar om nån kan tipsa om lämplig metod/beslag. Bifogar bild på skiss över hur det ser ut nu och hur det kommer att bli. Balken är limträ 90x300 med en ända i yttervägg och den andra på reglar i hjärtväggen. Nu ska det till en ny öppning i hjärtväggen och balken behöver förlängas. Men befintlig öppning kommer krympa till 1500 mm och det kommer också bli fler upplägg för balken och nya öppningen blir inte bredare än den som redan är så hållfastheten är jag ok med. Mitt bekymmer är att skarven mellan ny och befintlig balk hamnar 22 cm från cc balk till upplägget. Jag kan lösa detta med att dubbla med en balk till längs med befintlig balk mellan dom två uppläggen där skarven är. Men ser helst en smidigare lösning om nån har.
[bild]
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilket sätt blir bäst att förlänga/skarva limträbalken?
Byggmaterial & Byggteknik -
Skarva limträbalk 90x315, totalt 14 m med tre stycken balkar (4+4+6 m)
Tak & Vind -
Skarva limträbalk i mellanbjälklag
Byggmaterial & Byggteknik -
Skarva limträbalk
Altan & Uteplats -
Skarva limträbalkar på höjden?
Byggmaterial & Byggteknik