2 300 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Skarva kabel till proppskåp
Hej, håller på att bygga ett varmförråd i garaget och när väggarna har blivit tjockare räcker inte sladden till proppskåpet längre. Jag hade planer på att gräva ner ny kabel från husets elskåp men tänkte att det är lättare att skarva.
Det jag har tänkt nu är att sätta en kopplingsdosa (IP44) och ny ledning därifrån. Men var ska jag sätta dosan? I isoleringen är väl inte så lyckat om det blir varmt vid stor belastning. Just nu går kabeln upp till proppskåpet utanpå fasaden, om jag sätter dosan på regeln precis där den kommer in borde det inte göra så mycket?
Alternativa skarvningsmetoder? Har läst på forumet om presshylsor mm.
Vad rekommenderar ni?
Det jag har tänkt nu är att sätta en kopplingsdosa (IP44) och ny ledning därifrån. Men var ska jag sätta dosan? I isoleringen är väl inte så lyckat om det blir varmt vid stor belastning. Just nu går kabeln upp till proppskåpet utanpå fasaden, om jag sätter dosan på regeln precis där den kommer in borde det inte göra så mycket?
Alternativa skarvningsmetoder? Har läst på forumet om presshylsor mm.
Vad rekommenderar ni?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Beroende på vart kabeln går ifrån så skulle jag nog riva någon meter kabel om det skulle betyda att jag kunde dölja dosan lite bättre än att ha den mitt på väggen.
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara