2 085 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Skarva ihop tre 160mm frånluft intill varandra - något att tänka på?
Har tre 160mm spirorör som kommer upp i samma kanal, två från toaletter och ett från tvättstuga i källarplan. Dessa ska kopplas till ny FTX installation på frånluft. Stammen för frånluft är tänkt att passera intill och fortsätta bort till köket.
Kan jag koppla dessa tre på varsin t-koppling i stammen som kommer att sitta väldigt nära varandra? Finns det något man behöver tänka på då eller är det ok att göra så? Annars behöver jag dra om en hel del vilket jag helst undviker.
Kan jag koppla dessa tre på varsin t-koppling i stammen som kommer att sitta väldigt nära varandra? Finns det något man behöver tänka på då eller är det ok att göra så? Annars behöver jag dra om en hel del vilket jag helst undviker.
Håller med om att det låter stort, det är gamla rör som suttit sedan huset byggdes och för självdrag.
Dimensionerat för 125 don. Har funderat på om man kan fixa någon adapter för det så det går att montera 125 på ett 160 rör, är det någon som vet det? Toaletten är inte tänk att renovera än på ett tag då den nyligen är gjord av förgående ägare, de behöll dock det snygga gula donet som matchar det vita kaklet...
Dimensionerat för 125 don. Har funderat på om man kan fixa någon adapter för det så det går att montera 125 på ett 160 rör, är det någon som vet det? Toaletten är inte tänk att renovera än på ett tag då den nyligen är gjord av förgående ägare, de behöll dock det snygga gula donet som matchar det vita kaklet...
Är det någon som har synpunkter på att det blir 160mm don istället för som dimensionerad 125mm i badrum, förråd och tvättstuga? Kommer det innebära problem eller kan man justera det? Jag kommer ta hjälp av en vent tekniker för justering och OVK.
Hade tänkt stammen för det hela i 160mm och reducera till 100/125 i övriga rum.
Eller ska man knöla ner en flexibel kanal i befintliga rör för att få det till 125 istället och lösa reducering av donet på något sätt?
Hade tänkt stammen för det hela i 160mm och reducera till 100/125 i övriga rum.
Eller ska man knöla ner en flexibel kanal i befintliga rör för att få det till 125 istället och lösa reducering av donet på något sätt?
Lufthastigheten i större rör blir mindre, vilket kan göra att damm samlas på botten av röret i större omfattning. Större ljuddämpare dämpar sämre än mindre dito (men det går ju att fixa med längre dämpare). Utbudet av don för 160 är mindre än för 100/125 eftersom dom är ”normala” dimensioner.
Inga av dessa problem är dock jättestora.
Fördelen med lägre lufthastighet är att det låter mindre och att aggregatet inte behöver jobba lika hårt (kan spara lite el för fläktdriften).
Edit: reduceringsnipplar från 160 till 100/125 finns det gott om.
Inga av dessa problem är dock jättestora.
Fördelen med lägre lufthastighet är att det låter mindre och att aggregatet inte behöver jobba lika hårt (kan spara lite el för fläktdriften).
Edit: reduceringsnipplar från 160 till 100/125 finns det gott om.
Klicka här för att svara