Nej, det här är inte mitt expertområde och jag kommer kanske använda helt fel termer, men jag gör ett försök.

Jag håller på att bygga ett 60 kvm hus på plintar. Tre rader plintar enligt ritningen jag fått från husbyggsatsleverantören.

Bygglovsritning för ett hus på 60 kvm med plintar i tre rader och bjälklagsdimensioner anges. Diagonal mått: 12070 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns två varianter på bjälklag i deras beskrivningar. Antingen alla tre plintraderna i samma höjd och då bygger man bjälklaget som på bilden nedan. Då skruvas "revbenen" 220*45 med två skruvar vid ytterväggen och två skråskruvar i mitten av huset. Eller så är mittenraden 22 cm lägre och på den lägger man en dubbel 45*220 bärlina som revbenen ligger på. Det senare känns som en betydligt stadigare konstruktion.

Ritning av bjälklag för ett 60 kvm hus på plintar med tre rader, visande dimensioner och avstånd på 600 mm mellan plintrader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det luriga som jag behöver hjälp med nu är att bygglovsritningarna som jag fick visar nedsänkt mittenlina med revben som går hela vägen mellan ytterväggarna och det är så jag gjort. Fast virket jag fått är efter den andra varianten där revbenen är skarvade i mitten och fästa mot mittlinan.

De skulle leverera allt i 5,40-längder, men de hade bara 4,8-längder. Deras system räknar då fram hur många som behövs. Därför har jag fått väldigt många 4,8-plankor som jag förväntas kapa till 2,70 och skarva på mitten över mittenbärlinan. Det känns som ett väldigt slöseri, även om någon annan betalat.

Hur skulle det fungera om jag skarvar varannan på mitten som de räknat med och skarvar varannan i luften mellan plintraderna. (alltså var fjärde skarvad i luften mellan mitten och framvägg och var fjärde mellan mitten och bakvägg) Fäster ihop dem med två hålplattor och ankarskruv. På bjälklaget kommer det ligga ett 32mm furugolv skruvat i bjälklaget, så när allt är klart borde det vara en stor och stabil kaka.

Det känns för mig som att det borde vara tillräckligt stabilt och jag skulle slippa vaska en väldig massa 4,8-längder som jag har bättre nytta av.

Någon som orkat läsa ända hit och har en åsikt?

DOLT ASBESTFEL!

Är det ingen som har lust att såga mina amatörmässiga funderingar? Nu är alla plintar klara och jag har börjat baxa ner plankorna till gropen. Om ingen säger något anat får det väl bli skarv på mitten på alla och en väldig massa spill. Eller...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.