Hej
hur ska jag skarva här?
Antar att rätt sätt är att dela skivan i mitten ta en större bit av nästa skiva så att man når ända ut till hörnet?
hur ska jag skarva här?
Antar att rätt sätt är att dela skivan i mitten ta en större bit av nästa skiva så att man når ända ut till hörnet?
okey. Jag köpte en sån här kant att sätta i hörnet. Spelar det någon roll för om man vill ha eller inte vill ha försänkningen?E epw skrev:
Stopp.
Det du borde göra är att börja med en halv skiva, ungefär från hörnet och sedan bygga åt vänster. Då blir det en hel skiva med uttag för dörrhålet och skarven till tredje skivan hamnar reglementsenligt mitt ovanför dörrhålet istället för i förlängningen på hålet som du har det nu - det brukar man försöka undvika.
Det du borde göra är att börja med en halv skiva, ungefär från hörnet och sedan bygga åt vänster. Då blir det en hel skiva med uttag för dörrhålet och skarven till tredje skivan hamnar reglementsenligt mitt ovanför dörrhålet istället för i förlängningen på hålet som du har det nu - det brukar man försöka undvika.
https://coloramanorrkoping.se/wp-content/uploads/2019/10/Gipsskivor.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och vill du utveckla ”ungefär från hörnet”MathiasS skrev:
Stopp.
Det du borde göra är att börja med en halv skiva, ungefär från hörnet och sedan bygga åt vänster. Då blir det en hel skiva med uttag för dörrhålet och skarven till tredje skivan hamnar reglementsenligt mitt ovanför dörrhålet istället för i förlängningen på hålet som du har det nu - det brukar man försöka undvika.
F frenberg skrev:
Man brukar försöka göra som i A på bilden, skarven mitt över hålet. Men ja, du får förstår prioritera att skarva på reglar där du har sådana. Men, här har du ju OSB bakom och då kan du ju skarva gipsen var du vill - eller rättare sagt, enligt YBG ska man fortfarande skarva gipsen på reglar även när man har OSB, men det har jag för egen del skitit fullständigt i och aldrig haft problem med. Dock ser jag förstås till att inte skarva OSB och gips på samma ställe.
F frenberg skrev:
Aha då förstår jag!
Men, det blir ju en lite smal bit kvar vid hörnan. Det kanske går att få till ändå om man tar en fasad kant från en skiva och sedan använder ett hörnbeslag i plast eller plåt. Bredspacklar man sedan från hörnan så kommer ju ingenting att synas av detta.
I annat fall är det väl enklast att ta bort en decimeter på skivans vänsterkant istället, så du får en bredare bit vid hörnan. Om du har fas eller inte vid hörnan när du använder hörnbeslag/profil brukar inte spela någon roll, det går alltid att spackla bort.....men YBG ger nog vägledning om vad som är rätt där också.
Klicka här för att svara


