Hej

hur ska jag skarva här?

Antar att rätt sätt är att dela skivan i mitten ta en större bit av nästa skiva så att man når ända ut till hörnet?
 
  • Oavslutad väggrenovering, gipsskivor halvsatt, exponerat trä, inomhus miljö, byggnation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggprojekt inomhus, OSB-skivor, byggskivor lutade mot väggen, oavslutad renovering, rörig interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
F frenberg skrev:
Hej

hur ska jag skarva här?

Antar att rätt sätt är att dela skivan i mitten ta en större bit av nästa skiva så att man når ända ut till hörnet?
Jag skulle flyttat ut den gipsskivan så den sticker ut ca 10 cm förbi hörnet och skarvat i en bit till vänster.
 
E epw skrev:
Jag skulle flyttat ut den gipsskivan så den sticker ut ca 10 cm förbi hörnet och skarvat i en bit till vänster.
10 cm utanför? Varför då?

edit: Du menar så man knäcka av kanten när man vet hur de möts i hörnet?
 
E
För att försänkningen i skivan är ca 6 cm och den vill man inte ha i ett ytterhörn om man ska spackla det. Då har man någon cm till godo om väggen lutar.
 
E epw skrev:
För att försänkningen i skivan är ca 6 cm och den vill man inte ha i ett ytterhörn om man ska spackla det. Då har man någon cm till godo om väggen lutar.
okey. Jag köpte en sån här kant att sätta i hörnet. Spelar det någon roll för om man vill ha eller inte vill ha försänkningen?
 
  • Hand håller blåvit plastram med hål, inomhus, oskarp bakgrund, vardaglig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stopp.

Det du borde göra är att börja med en halv skiva, ungefär från hörnet och sedan bygga åt vänster. Då blir det en hel skiva med uttag för dörrhålet och skarven till tredje skivan hamnar reglementsenligt mitt ovanför dörrhålet istället för i förlängningen på hålet som du har det nu - det brukar man försöka undvika.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
[länk]

[bild]
Men jag vill väll ha skarvarna över reglarna bakom? Som det är på bilden här uppe så blir skarven över öppningen. Eller som på bilden A i pdf-dokument du länkade.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Stopp.

Det du borde göra är att börja med en halv skiva, ungefär från hörnet och sedan bygga åt vänster. Då blir det en hel skiva med uttag för dörrhålet och skarven till tredje skivan hamnar reglementsenligt mitt ovanför dörrhålet istället för i förlängningen på hålet som du har det nu - det brukar man försöka undvika.
Och vill du utveckla ”ungefär från hörnet” :) Förklara för mig som om jag vore fem år :D
 
MathiasS MathiasS skrev:
Stopp.

…istället för i förlängningen på hålet som du har det nu - det brukar man försöka undvika.
Ahh, det du inte ser här är att jag ännu inte har tagit ut hålet för dörröppningen i denna skivan eftersom jag var osäker på vilken lösning jag skulle göra :)
 
F frenberg skrev:
Men jag vill väll ha skarvarna över reglarna bakom? Som det är på bilden här uppe så blir skarven över öppningen. Eller som på bilden A i pdf-dokument du länkade.

Man brukar försöka göra som i A på bilden, skarven mitt över hålet. Men ja, du får förstår prioritera att skarva på reglar där du har sådana. Men, här har du ju OSB bakom och då kan du ju skarva gipsen var du vill - eller rättare sagt, enligt YBG ska man fortfarande skarva gipsen på reglar även när man har OSB, men det har jag för egen del skitit fullständigt i och aldrig haft problem med. Dock ser jag förstås till att inte skarva OSB och gips på samma ställe.
 
  • Gilla
frenberg
  • Laddar…
F frenberg skrev:
Ahh, det du inte ser här är att jag ännu inte har tagit ut hålet för dörröppningen i denna skivan eftersom jag var osäker på vilken lösning jag skulle göra :)

Aha då förstår jag!

Men, det blir ju en lite smal bit kvar vid hörnan. Det kanske går att få till ändå om man tar en fasad kant från en skiva och sedan använder ett hörnbeslag i plast eller plåt. Bredspacklar man sedan från hörnan så kommer ju ingenting att synas av detta.

I annat fall är det väl enklast att ta bort en decimeter på skivans vänsterkant istället, så du får en bredare bit vid hörnan. Om du har fas eller inte vid hörnan när du använder hörnbeslag/profil brukar inte spela någon roll, det går alltid att spackla bort.....men YBG ger nog vägledning om vad som är rätt där också.
 
  • Gilla
frenberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.