Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Man brukar göra stickkontroller.

//Patrik

När det gäller kontinuitetstest så kollar man alla berörbara anslutningspunker... Gäller det armaturer högt upp så kan du göra stickkontroller...

hempularen skrev:
Det har stått om det tidigare här. Det var en elradiator, fas och jord var felkopplade på plinten från fabrik. Elektrikern kopplade in anslutningen enl symbolerna på plinten. Men det var alltså felkopplat på andra sidan plinten. Rätten ansåg tydligen att elektrikern borde sett att det satt fel färg på tråden på plinten. Troligen hade han heller inte utfört kontroll av sin installation.

Ellementet fanns på en toalett på en förskola. En femåring hade tydligen sin ena fot bakåt tryckt mot ellementet när han skulle tvätta händerna. Han dog.
Det som nästan lika tragiskt är att det fortfarande inte är krav på JFB på dagis (jovisst, nybyggnation.. men personligen tycker jag att de borde vara retroaktivt krav på ALLA dagis :confused: )

Mikael_L skrev:
Sen kan ju slingimpedans för att kontrollera utlösningsvillkoret vara nåt att göra ifall osäkerhet över detta föreligger. (Visst är det slingimpedans det heter, impedansen längst ut på gruppen?)
Ja, slingimpedans, (loop, ledningsimpedans), ska man veta för att kunna räkna ut kortslutningsstömmen längst ut i anläggningen. Det är den som bestämmer hur snabbt skyddet löser.

Har man gjort beräkningar på kabellängder/impedans så behöver man inte mäta för att kontrollera. Det samma gäller om man får färdiga handlingar på ett bygge, där en konsult har projekterat elen. Då ska det finnas underlag på att utlösningsvillkoret uppfylls om man följer hans ritningar, man behöver inte kontrollera med instrument.

Det finns ju en tabeller (förenklad metod) ex. Förimpedans 0,1 Ohm ger max .170m EKK på en B10 (0,4s). Håller man sig under 170m så behövs ingen extra kontroll.

Förimpedans är ledningsimpedansen fram till och med där man matar den nya kabeln ifrån. Dosa, central, uttag etc.

Utlösningsvillkoret ska uppfylla frånkoppling inom:
5s kortslutning fas-fas, fas-noll
0,4s kortslutning fas-jord
0,2s kortslutning fas-jord (i vissa miljöer tex. trädgårdsmästeri & byggarbetsplatser)

Har man jordfelsbrytare så löser den alltid snabbare än 0,2s oberoende av kortslutningsströmmen (ledningsimpedansen) (Endast kortslutning fas-jord, noll-jord)
Därför kan man ha längre kabellängder om man använder jordfelsbrytare. Man kan dimensionerar kabellängden efter frånkopplingstiden 5s

Någon som har länk till slutgiltig rapport för de där fallet med radiatorn på förskolan? Hittar inte på elsäk.

Mikael_L
Rrrrr skrev:
Det som nästan lika tragiskt är att det fortfarande inte är krav på JFB på dagis (jovisst, nybyggnation.. men personligen tycker jag att de borde vara retroaktivt krav på ALLA dagis :confused: )
Och jag vill sticka ut hakan ytterligare och tycka att kravet dessutom borde vara 10mA JFB för alla VU i allmänna utrymmen på förskolan.

Mikael_L skrev:
Och jag vill sticka ut hakan ytterligare och tycka att kravet dessutom borde vara 10mA JFB för alla VU i allmänna utrymmen på förskolan.

Är det inte det redan då? Jag hade för mig det i alla fall.

Edit: Njae, kanske inte då. Kollade lite snabbt i elinstallationsreglerna (dock inte senaste utgåvan) och där stod det 30 mA för fritidshem, grundskolor och dyl.

Men hade alldeles för mig att jag fick lära mig det när jag gick i skolan.

//Patrik

Redigerat:
Rrrrr skrev:
Någon som har länk till slutgiltig rapport för de där fallet med radiatorn på förskolan? Hittar inte på elsäk.
verkar som att elsäk. tagit bort en jäkla massa olycksfallsrapporter..
för ett halvår sedan fanns det säkert ett 30-tal fall att läsa om, nu är det inte mycket kvar.. q(;^;)p

Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Är det inte det redan då? Jag hade för mig det i alla fall.

Edit: Njae, kanske inte då. Kollade lite snabbt i elinstallationsreglerna (dock inte senaste utgåvan) och där stod det 30 mA för fritidshem, grundskolor och dyl.

Men hade alldeles för mig att jag fick lära mig det när jag gick i skolan.

//Patrik
Undrar om du har rätt på något vis, för jag har också haft för mig det, men inte hittat det kravet någonstans. På vårt dagis är JFB eftermonterat, och dom är 30mA.

30mA är högsta gränsen för personskydd mot jordfel. Tänk på att de flesta JFB bryter vid 2/3 av märkströmmen. Vet att ABB har 2/3 av märkströmmen som produktstandard.
Men visst 20mA kan man få en rejäl kyss av, men det ska inte vara dödligt för en frisk människa.

Jag är inte mycket för retroaktiva tillägg, men att kräva JFB på alla bostäder (även privata!) och offentliga lokaler inom 3-5 år skulle jag faktiskt tycka vara rimligt.

(Sen så har jag själv ingen JFB hemma, men snart så...)

Finns det några tillfällen då det är mycket svårt att eftermontera JFB?

När det är trångt i skåpet?
Eller på min gamla 50-talsinstallation med gemensam jord och nollskena
Eller när man har jordfel i anläggningen?

Jag ser gamla otidsenliga elcentraler som problemet och att man då måste byta elcentral.
Bakom dessa elcentraler brukar det hänga röda vita och svarta trådar som är lite av varje, röd tändtråd är inte ovanligt, samma som grå jord och blå fas.
Hittade jag i mitt hus som jag är tämligen säker på att det inte hade hempulats i. Föregående ägaren köpte t.o.m. in målartjänster.

Redigerat:
Mikael_L
-MH- skrev:
Jag är inte mycket för retroaktiva tillägg, men att kräva JFB på alla bostäder (även privata!) och offentliga lokaler inom 3-5 år skulle jag faktiskt tycka vara rimligt.

(Sen så har jag själv ingen JFB hemma, men snart så...)

Finns det några tillfällen då det är mycket svårt att eftermontera JFB?
Jag är inte beredd att sträcka mig så långt att kravet ska omfatta alla privata fastigheter. Jag tycker att det redan finns alldeles för mycket som bestäms över våra huvuden. Människor i det här landet borde istället tillåtas växa upp och börja lära sig att ta lite ansvar för sig själva och andra.

Däremot borde det kunna införas som krav i alla offentliga miljöer.
Man kan börja med förskolor, sjukhus och vårdcentraler, sen låg-mellanstadium, sen högstadium och gymnasium. Man kan begränsa kraven till de publika utrymmena.

Ett problem i det hela är dock att det faktiskt sker ganska få dödsolyckor med el varje år, iaf sådana som undvikits med JFB. Fast å andra sidan vet vi ju inte hur många som faktiskt undvikts mha av de hundratusentals JFB som redan sitter monterade. ;)

Men tänk om man skulle göra en lagändring som medgav fastighetsägaren rätt att utföra smärre förändringar och kompletteringar i sin elinstallation men endast om JFB skyddar anläggningen, tror ni många skulle få brått att få en installerad då? ;)

En JFB är svår att installera ifall man har en gammal gängsäkringscentral eller en modulcentral som är full utifall att det inte finns plats någonstans runt om för en extra liten kapsling.

edit: magnu hade lite fler problemställen. Och då kan jag ju tillägga, när man har så gammal central att den inte har separat jordskena börjar det kanske vara dags än ändå se över hela elsystemet. Det har tjänat ett flertal boende väl under ett stort antal årtionden, men ska nog pensioneras nu.

Redigerat:
Men vi kan väl skippa de där slagorden om eget ansvar, bestämma själva och så vidare? Jag tror vi kan hela den diskussionen utan och innan vid det här laget.

JFB skyddar mot en del systematiska fel (dvs fekopplat) och fel som är svåra att upptäcka (läckande VVB som är på ibland).

Visst, börja gärna med offentliga lokaler. Motivet för att ha det i privata bostäder är att det är större chans att tillägg til elinstallation kanske inte alltid utförs på ett korrekt sätt. av utbldad personal :)

Jag tittade just i min egen central (huvudsäkringshållare från -37 i orginal) med lite blandat diazed i två omgågnar. Sen så har jag undercentral i garaget, men den är ju OK.Trefasen till tvättmaskinen hade färgerna röd, blå och svart (tror jag), och kopplingen mellan jordskenorna var med blå tråd, liksom fasernas överkoppling mellan skåpen (två bredvid varandra).

Mikael_L skrev:
Ett problem i det hela är dock att det faktiskt sker ganska få dödsolyckor med el varje år, iaf sådana som undvikits med JFB. Fast å andra sidan vet vi ju inte hur många som faktiskt undvikts mha av de hundratusentals JFB som redan sitter monterade. ;)

.
Jag har läst mycket och väl men aldrig läst ett liknande inlägg,,, Att el är farligt det vet jag men många här vill få oss att tro att det inte finns något farligare...

Om man skall påtvinga alla att höja säkerheten i hemmet så börja med att förbjuda stearinljus eller åtminstone lagstifta om att det måste finnas en brandvarnare/brandsläckare i varje hem...

Att jfb är jätte bra att ha det köper jag men att påtvinga alla människor allt som är säkerhetshöjande tycker jag är naivt...
Och jfb skulle inte vara det första steget mot en säkrare värld...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.