- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Av någon anledning måste jag sparka i detta getingbo...stilofunk skrev:
Jag är ganska så övertygad om att det är en ordentligt behörig erfaren gammal räv som åstadkommit dessa skarvar.
Nybörjare, färska från skolan, har alla förmanande ord färskt i minnet och i slutändan törs man helt enkelt inte fuska såhär som färsking, och "vemsomhelst" tex pryoelever är nogrannt handledda och övervakade.
Mina fem öre.
Jag tror att ansvarssystemet, där det räcker med att arbetsledaren/företagaren har behörighet och de anställda arbetar under överinseende av den behörige innebär en risk för att allt inte alltid går rätt till. Kompetensbevis såväl som personligt ansvar skulle ge högre kvalitet på det utförda arbetet, för en elektriker lika mycket som för en chaufför eller pilot.Fotografen skrev:Av någon anledning måste jag sparka i detta getingbo...
Jag är ganska så övertygad om att det är en ordentligt behörig erfaren gammal räv som åstadkommit dessa skarvar.
Nybörjare, färska från skolan, har alla förmanande ord färskt i minnet och i slutändan törs man helt enkelt inte fuska såhär som färsking, och "vemsomhelst" tex pryoelever är nogrannt handledda och övervakade.
Mina fem öre.![]()
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vem ska betala kompetensbeviset då, och vad ska det innefatta?
Idag när jag skulle dra om en längre sträcka, trapptändning från övre hallen till den nedre så upptäckte jag att fasen bytte färg så det fanns uppenbarligen en dold dosa på vägen. Den återfann jag i ett annat rum inne i en helväggsgarderob. I den dosan fanns två snuttar, FAS och Nolla avklippta utan isolering. Dessutom försvann Fas och Nolla iväg i ett tredje rör som troligen gick till en igensatt dörr. Givetvis finns det en overtäckt dosa någonstans i närheten av dörren men den gick inte att hitta. Nu är i alla fall dessa blindledare bortkopplade.
Påståendet att det inte finns en rimlig förklaring till att en Elektriker skulle skava en FK utan istället välja en annan färg går ju att använda på en hempulare också!
Påståendet att det inte finns en rimlig förklaring till att en Elektriker skulle skava en FK utan istället välja en annan färg går ju att använda på en hempulare också!
Det får vi snart se. Sist jag läste rapporter på elsäkerhetsverkets hemsida så stod det att läsa att de önskade ett personligt behörighetssystem istället för dagens delegerade ansvar.Rikard Ågren skrev:
Branschen vill däremot, enligt samma rapport, gå åt andra hållet och endast ge behörighet till företag, något som givetvis skulle gynna företag. Idag kan ABL-Kalle gå hem och koppla bäst han vill hemma, hos grannen eller hos släkten. Det skulle han alltså inte kunna göra om de får som de vill.
http://www.elinstallatoren.se/Elins...rsonlig_behorighet_behalls__DXNI-269598_.aspx
Och om nån tror att det bara är den behörige som kan ställas till ansvar har denne fel, det finns rättsfall där elektrikern har blivet fälld för "vållande till annans död". Det som jag kommer ihåg på dirrekten är ett fall där elektrikern kopplat fas på metallramen på ett element och därmed vållade en persons död.
Det fallet på daghem var elementet felkopplat från fabrik (fel i plinten tror jag). Elektrikern bedömdes ha kunnat sett detta trots att han hade kopplat rätt enligt anvisningarna.hen_rik79 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
elmont skrev:Och om nån tror att det bara är den behörige som kan ställas till ansvar har denne fel, det finns rättsfall där elektrikern har blivet fälld för "vållande till annans död". Det som jag kommer ihåg på dirrekten är ett fall där elektrikern kopplat fas på metallramen på ett element och därmed vållade en persons död.
Det har stått om det tidigare här. Det var en elradiator, fas och jord var felkopplade på plinten från fabrik. Elektrikern kopplade in anslutningen enl symbolerna på plinten. Men det var alltså felkopplat på andra sidan plinten. Rätten ansåg tydligen att elektrikern borde sett att det satt fel färg på tråden på plinten. Troligen hade han heller inte utfört kontroll av sin installation.
Ellementet fanns på en toalett på en förskola. En femåring hade tydligen sin ena fot bakåt tryckt mot ellementet när han skulle tvätta händerna. Han dog.
Ujuj, det var ju inte helt enkelt att förutse. Det är ju en sak om någon hemmapulare har dragit fel färg fram till plinten, en helt annan om man kopplat fel från fabrik.
Jag hade en elfirma som kopplade in vårat bubbelbadkar och jag kollade hela tiden hur man gjorde där, det var framdraget fasnollajord som ligger på en egen grupp. Ekeltrikern monterade en ip54 kopplingsdosa på denna apparat och därefter kopplades badkaret in på plinten i dosan. Han gjorde ingen som helst kontroll om detta var korrekt kopplat i badkaret. Dock såg man ganska klart i detta fall att jordtråden gick från chassit och övrigt till elmotorerna, kanske därför det inte behövdes.
Intressant att man som elektriker ska förutsätta att saker och ting är felkopplade från fabrik, för så måste man väl tolka detta? Eller ska man testa skyddsjorden EFTER färdig installation? Det där med "kontroll av installation" är ganska intressant... det enda jag har sett när vi gjorde övervåningen var att elektrikern testade nolla+jord från ett vägguttag för att se om JFB löstes ut.
El är farligt om man inte vet till 100 % hur man ska göra.
/Henrik
Jag hade en elfirma som kopplade in vårat bubbelbadkar och jag kollade hela tiden hur man gjorde där, det var framdraget fasnollajord som ligger på en egen grupp. Ekeltrikern monterade en ip54 kopplingsdosa på denna apparat och därefter kopplades badkaret in på plinten i dosan. Han gjorde ingen som helst kontroll om detta var korrekt kopplat i badkaret. Dock såg man ganska klart i detta fall att jordtråden gick från chassit och övrigt till elmotorerna, kanske därför det inte behövdes.
Intressant att man som elektriker ska förutsätta att saker och ting är felkopplade från fabrik, för så måste man väl tolka detta? Eller ska man testa skyddsjorden EFTER färdig installation? Det där med "kontroll av installation" är ganska intressant... det enda jag har sett när vi gjorde övervåningen var att elektrikern testade nolla+jord från ett vägguttag för att se om JFB löstes ut.
El är farligt om man inte vet till 100 % hur man ska göra.
/Henrik
Produkter som diskuteras: "kopplingsdosa IP54"
Kopplingsdosa utanpåliggande IP54 Bårebo
För utanpåliggande montage
53 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Troligen syntes det väl på plinten att jordtråden satt på fel ställe, men han noterade inte detta.
Jadu, ibland gör dom inte den minsta antydan till test.hen_rik79 skrev:
Bra tester att göra efter nyinstallation eller utvidgning av anläggning är:
JFB-test - tid och utlösningsström.
Isolationsprovning, sk meggning
Kontiniutet skyddsjord, till alla anslutningspunkter.
Sen kan ju slingimpedans för att kontrollera utlösningsvillkoret vara nåt att göra ifall osäkerhet över detta föreligger. (Visst är det slingimpedans det heter, impedansen längst ut på gruppen?)