Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Både högst olämpligt och olagligt, Och helt riktigt så länge det är bra "kontakt" händer det inget men när (inte om) det blir lite glapp kan det gå ruskigt fort. Dessutom varför skarva en FK?? En privatperson kan köpa den för 2:- metern och en elfirma ännu billigare, så varför besvära sig med att skala och skarva samt riskera att det så småningom blir glapp för att tjäna nån krona ???????????

kanske så att nån hempulare har borrat av röret och sedan skarvat på detta finurliga sätt...
jag håller med elmont, det är ju för tusan bekvämare att dra ur en tråd som är för kort eller avborrad och dra i ny än å krångla med att skarva!

Rikard Ågren skrev:
Alla skarvar ska gå att inspektera, vilket inte går om de ligger i ett rör.
Kan du inspektera en krympskarv i marken? :cool:

Men som flera andra skrivit.. Det som är svårt att förstå är vad han/hon haft för anledning att skarva FK i ett rör, inte att det finns rötägg inom alla brancher.

För oftast känns det som att de är enklare att dra en ny snutt FK i de röret än att skarva.

I första inlägget står det att det var en tvinnad skarv med eltejp. En sådan skarv kan aldrig vara tillräckligt bra för att köra 10A eller mer i den. Det innebär en akut brandfara. Under dessa 20 år kanske det aldrig varit mer än 2 lampor inkopplade samtidigt som kanske drar mindre än 0,5A. Men en dag kopplar någon in ett extra ellement på 2kw, och du får brand i väggen.

Observera att "tvinnade" skarvar i kopplingsdosor med Torix toppar är ngt. helt annat. Där sitter det en fjäder med vassa kanter i toppen på Torixen. Den pressar dels ihop trådarna hårt dels skär kanterna på fjädern in i kardelerna och man får tack vare det höga trycket en gastät förbindelse. Vilket är viktigt, annar blir det oxider i ytorna mellan trådarna och dålig kontakt.

Mikael_L
Kan ju varit en riktig elfirma, men med så mycket i orderboken just då att någon lärling eller vem som helst inryckt från gatan fick göra jobbet.

Tar FK slut så är det vanligaste "fusket" att elektrikern tar "fel" färg istället. Det hör nog definitivt till ovanligheterna att skarva i röret. Men som sagt stolpskott finns det ju alltid.

Det finns ju ännu en möjlig förklaring, efter att elektrikern var klar råkade snickarna borra eller såga i röret och löste det på sitt eget vis då dom skämdes för att tala om sitt misstag.

fråga ang skarvning FK , är det tillåtet att skarva fk i central ? (byte från skruvproppar till automatsäkringsskåp) och i såfall hur får den göras t.ex lödas med krymslang på eller ubåtar eller måste man dra om fk till närmaste kopplingspunkt?

Aldrig lödning.
Presshylsor förordas av de behörige
Men nog skulle jag kunna tänka mig en U-båt på de korte.

Protte

Jag skulle använda Wago

Glömde WAGO och jag som gav bort 2 st igår (för att kompisen inte skulle behöva löda upp på kallvindan (skarva klenspänning till digitalbox))

Protte

ok, wago tänkte jag men den tycker jag blir onödigt stor då den väl är tänkt för 5 eller fler fk eller finns det nån med bara 2 hål? låter som presskoppling blir snyggast, är den isolerad eller kör man krymslang på den?

Wago finns för olikt många trådar bla. 2 hål. Ska du pressa ska du ha profsverktyg och profshyslsor om du ska få ett bra ressultat.

Ubåt brukar jag använda för skarvning i central, det är en liten och smidig makapär.
jag har även gjort så en gång att jag använde en kopplingslist (sockerbitar)
och kopplade alla grupper till den (liten central, 5 enfasgrupper, alla kuloledningar kom in från samma håll, 5 bredvid varann.)
sedan ut med FK på andra sidan kopplingslisten till dvärgarna.

använder ubåtar ofta främst i svagströmsinstallationer och kan nog tycka det är ok
i central om det är någon enstaka men jag kommer behöva skarva ca 10 och det tror jag kommer se oproffsigt ut lika med wago i den omfattningen presskoppling
blir snyggast estetiskt (antar att det är ett isolerat metallrör man klämmer i bägge ändar), ska kolla Solar vad de tar för verktyget o kopplingar, en annan ide jag tänkte var om använder kopplingslist 1pol för dinskena som sätter så många man behöver det borde ju bli snyggast

Mikael_L skrev:
Kan ju varit en riktig elfirma, men med så mycket i orderboken just då att någon lärling eller vem som helst inryckt från gatan fick göra jobbet..
Låter ganska otäckt om detta förekommer i någon större utsträckning. Och defintivt om denne lärling (3 år på el-programmet?) gör en sådan skarv. Vad är utbildningen då värd kan man ju undra när jag som privatperson aldrig i mitt liv skulle få för mig att skarva FK på det viset, finns ju ingen som helst anledning... bara dåligt och potentiellt farligt.

/Henrik

Mikael_L
Jag tror verkligen inte det är vanligt. Men inga system är felfria, det faller säkert mellan stolarna någon gång att t.ex. någon lärling får utföra något som överstiger dennes förmåga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.