2 471 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Skarva avgrävd 4x2,5+2,5
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Jag har bara 15 år på ett energibolag varav kanske 8 av dom var som elektriker men jag har aldrig ställts inför denna frågeställning förrän nu när jag behövde kolla upp om det var OK att press-skarva EK i en central med hylsorna jag hade hemma. Det var det inte, så jag började undersöka alternativ men det enda jag hittar är wago och liknande. Jag hade helst press-skarvat men wago får duga i det här fallet.
Men vad gör man om man grävt av en 2,5mm2 ledare och behöver skarva den? Jag hittar fan inga hylsor godkända för detta. Jag har hylsor för EK från 6mm2 och uppåt...
Men vad gör man om man grävt av en 2,5mm2 ledare och behöver skarva den? Jag hittar fan inga hylsor godkända för detta. Jag har hylsor för EK från 6mm2 och uppåt...
Jag sätter en tät kopplingsdosa typ https://www.elektroskandia.se/s?s=gel&artnr=0718201 (den har inga hål för skruvfastsättning i botten) och skarvar med wago. Sen fyller jag upp med https://www.elektroskandia.se/s?s=gel&artnr=0718201
Varför skulle man inte få press-skarva i en central? Det har jag sett flera gånger vid centralbyte men själv brukar jag använda wago eller helacon för det är enklare.
Varför skulle man inte få press-skarva i en central? Det har jag sett flera gånger vid centralbyte men själv brukar jag använda wago eller helacon för det är enklare.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Jo jag har sett det jag med. Men skarvhylsorna som används är inte OK att använda för att skarva EK. Skarva FK är inga problem.Müssli skrev:
Jag sätter en tät kopplingsdosa typ [länk] (den har inga hål för skruvfastsättning i botten) och skarvar med wago. Sen fyller jag upp med [länk]
Varför skulle man inte få press-skarva i en central? Det har jag sett flera gånger vid centralbyte men själv brukar jag använda wago eller helacon för det är enklare.
Det var då jag blev att fundera på hur man gör en korrekt tejpskarv i mark på en 4x2,5/2,5.. Svaret kanske är så enkelt att det inte finns ett korrekt sätt att tejpskarva en sån kabel?
Finns det inte krympslang att dra över skarven när det blivit hopskarvat?S SueCia skrev:Jo jag har sett det jag med. Men skarvhylsorna som används är inte OK att använda för att skarva EK. Skarva FK är inga problem.
Det var då jag blev att fundera på hur man gör en korrekt tejpskarv i mark på en 4x2,5/2,5.. Svaret kanske är så enkelt att det inte finns ett korrekt sätt att tejpskarva en sån kabel?
Back in the days hade vi oisolerade presshylsor, en stor presstång (60-70 cm lång) och Scotch 3M gjuthartsskarv och skarvade med, EKKJ 2,5-6-10-16 kvadrat, det är det jag minns. Olika hylsor till olika areor. Gjuthartsen var garanterat inte nyttig, men i 20-årsåldern var man odödlig.
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Det finns inga problem att göra den skarven korrekt på många sätt både med tejp, krymp, gjutharts eller gel. Och inte heller skarvhylsorna är något problem det är ju en väsentlig del av skarvningen förutom det fysiska skyddet. Använder man rätt hylsor kommer sen nästa komponent in som mycket viktig dvs rätt pressverktyg där svajar det nog en del i praktiken.S SueCia skrev:Jo jag har sett det jag med. Men skarvhylsorna som används är inte OK att använda för att skarva EK. Skarva FK är inga problem.
Det var då jag blev att fundera på hur man gör en korrekt tejpskarv i mark på en 4x2,5/2,5.. Svaret kanske är så enkelt att det inte finns ett korrekt sätt att tejpskarva en sån kabel?
På så klen area som 2.5 kan ju skarvdon med skruv passa om inte rätt delar för press finns tillhands.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Jag har som sagt letat och hittar inga skarvhylsor för 1,5 eller 2,5mm2. Det är ju inte isoleringen som är problemet utan jag antar att det är själva pressfunktionen som inte är tillåten med EK då den kanske klämmer av ledaren eller skadar dess hållfasthet.GK100 skrev:
Det finns inga problem att göra den skarven korrekt på många sätt både med tejp, krymp, gjutharts eller gel. Och inte heller skarvhylsorna är något problem det är ju en väsentlig del av skarvningen förutom det fysiska skyddet. Använder man rätt hylsor kommer sen nästa komponent in som mycket viktig dvs rätt pressverktyg där svajar det nog en del i praktiken.
På så klen area som 2.5 kan ju skarvdon med skruv passa om inte rätt delar för press finns tillhands.
Den här svarar "ja" på frågan "lämplig för massiv ledare"S SueCia skrev:
https://www.ahlsell.se/products/el-...ppar-cu-forbindningar-1/skarvhylsor/0825206/#

Och kommer man upp i de mer vanliga entrådiga i kraftbranschen dvs 6 och 10 mm2 kan man med fördel välja den avpassade typen CUT i sortimentet från Elpress. Men som alltid är det pressverktyget och backarna som är helt avgörande här.Fotografen skrev:
I TS fall går det ju bra med vilka skarvhylsor som helst där arean stämmer och för Cu eller lämpliga sockerbitar i enstyck som man trär ledarna genom från båda håll så man får två skruvar i grepp mot dem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
