Stack förr upp ett rör i vårt golv för att förse vår köksudde med ett eluttag. Detta har vi nu tagit bort och vi vill dra om elen till väggen. Fotot visar nuläge - ett nytt PVC rör med en diameter 12 mm går längs med råsponten och för undan de gamla kablarna.
PVC-rör för eldragning ligger på råspontgolv, med tre elkablar inuti. Förberett för golvskikt ovanpå, synlig närbild av rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De tre elkablarna går individuellt inne i de båda rören (se närbild). Ovanför detta kommer det komma foam och parkett.
PVC-rör med elkablar i ett träbjälklag, visar kabeldragning inför golvinstallation; kablarna löper individuellt i rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle vilja veta på vilka sätt detta bryter mot reglerna och om det finns något jag kan göra själv för att fixa det innan golvet åker på. Tack!

Bästa svaret

Bryter mot flera regler.
Det finns inga godkända plastelrör/VP-rör som är 12 mm, utan det minsta godkända för fast installation är 16 mm.

Det får inte vara någon "synlig" enkelisolerade ledare utan det måste ligga i godkända dosor/rör/slang/etc hela vägen.

Det är också helidiotiskt att ha en skarp 90⁰ böj, utan det bör vara mjuka böjar.

För att få till det där så måste delar av golvet brytas upp så att det går att göra en vettig/riktig skarv/böj mellan gamla VP-röret och nytt 16 mm VP-rör/flexslang.

Edit:
Jag hade tagit upp den brädan som röret går upp genom samt två till, sen hade jag tagit upp en till tre brädor där nya röret slutar å dragit nytt rör i bjälklaget.

C
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns inga godkända plastelrör/VP-rör som är 12 mm, utan det minsta godkända för fast installation är 16 mm.
Är det så? PMFlex har 12 mm som säljs som elinstallationsrör...
https://pmflex.se/product/styva-ror-12-mm-ultra-320n/

För övrigt ungefär samma innerdiameter som 16 mm flexrör.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
Elinstallationsrör ska vara byggda efter SS-EN 61386 eller ha minst motsvarande egenskaper. Det framgår inte vilken standard de är byggda efter men pmflex är ju en av de stora tillverkarna så det är säkert så.

Panor82
Kan en kabel vara ett alternativ ut från befintligt rör? Man tappar möjligheten att trådar om men det får man leva med i så fall.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tack för era synpunkter! Hade en elektriker här på morgonen som sågade upp en spalt i råsponten. Så nu är ett 16 mm rör på plats men problemet är att spånten sviktar en del där han sågar upp. Så jag funderar på att antingen stärka upp med några beslag eller byta brädor. Några synpunkter på det?

Men varför spåra i brädorna? Det förstör ju bärigheten totalt i golvet och känns helt vansinnigt. Hade det inte gått att borra doshål i båda ändar och dragit flexrör under golvet? Då påverkas bara 2 brädor som går att reparera med att skruva träbitar under, istoppade genom hålen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.