T
En liten fråga... jag vet att det är jättedumt på alla sätt och skulle inte göra det själv, men vad är det egentligen som är förbjudet?

Bara en elinstalltör (eller yrkesman osv) får ju göra en sådan koppling i en fast installation, så det är förmodligen brott mot elsäkerhetsföreskrifterna (och därmed ellagen) om han döljer skarven. Men om någon annan gör det i efterhand? Begår han verkligen ett brott då?

Och var går gränsen? Kakel/gips över är förstås fel. Dosa bakom ett löst, men stort och tungt skåp? Dosa bakom ett fastskruvat skåp? Dosa åtkomlig genom att öppna skåpet? Dosa bakom utdragbara lådor? Tapet över ett doslock?

tanaris skrev:
Tapet över ett doslock?
Borde vara förbjudet. Något fulare än intapeserad el överlag finns väl inte...

En liten fråga... jag vet att det är jättedumt på alla sätt och skulle inte göra det själv, men vad är det egentligen som är förbjudet?

Ja, undrar oxå vad det är som är så förbaskat förbjudet, om man mäter ut och märker på en ritning var dosorna sitter så e väl det bra nog eller?

Redigerat:
Robel skrev:
tanaris skrev:

QUOTE]

Ja, undrar oxå vad det är som är så förbaskat förbjudet, om man mäter ut och märker på en ritning var dosorna sitter så e väl det bra nog eller?
Hur exakt blir det på en ritning? Skall man behöva knacka bort en 1m2 kakel för att hitta dosan? Plus att om 20 år finns inte ritningen kvar.

Säg att du gör en förändring på installationen som innebär att en elektriker måste in och pilla? Smidigt att ta bort en gips, eller knacka kakel?

Ett fel inträffar och en elektriker måste felsöka och/eller mäta sig fram, hur kul är det då att kakla/tapetsera om efteråt?

Anledningarna till att inte bygga in är många.

Robel skrev:

Med risk för att bli tjatig (det här diskuterades i en annan tråd nyligen):

SS 436 40 00 ELINSTALLATIONSREGLERNA
526.3
Alla förbindningar skall vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll med följande undantag:
– skarvar hos nedgrävda kablar
– massafyllda eller inkapslade skarvar
– förbindning mellan kall ledare och takvärmeelement eller golvvärmesystem.

SS 424 14 38 Kabelförläggning i byggnader
5.19 Skarvning
.
.
Skarvning av installationskabel får endast utföras med kopplingsdosa eller kopplingslåda, som är anpassad till kabeltyp och omgivningsförhållanden.

.
.

Så dolda skarvar av installationskabel är icke tillåtet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.