11 559 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Skarv i kopplingsdosa?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har några kopplingsdosor jag ska kakla över i köket. Det är nolla , fas och jord som består av tre stycken ledare vardera.
Då jag aldrig vill in i dosorna igen vad jag vet nu så undrar jag hur man säkrast kopplar ihop dessa ledare så de aldrig släpper, med "skruvhatt" sockerbit eller annat ?
Mvh
Bambi
Jag har några kopplingsdosor jag ska kakla över i köket. Det är nolla , fas och jord som består av tre stycken ledare vardera.
Då jag aldrig vill in i dosorna igen vad jag vet nu så undrar jag hur man säkrast kopplar ihop dessa ledare så de aldrig släpper, med "skruvhatt" sockerbit eller annat ?
Mvh
Bambi
Det är förbjudet att kakla över dosorna. Det enda du kan göra är att hacka ut dosan, skarva med en bit rör och sedan dra nya kablar.
Japp, dolda skarvar av installationskabel är icke tillåtet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 052 inlägg
Men försök att skarva röret och ta bort dosan för det är väl bara tre trådar rakt igenom.
Protte
Protte
Jag hoppas att alla godkända kopplingar är tillförlitninga för annars börjar jag bli orolig.
Finns väl ingen som ringer en elektriker en gång per år för att de ska komma och kolla kopplingarna.
Finns väl ingen som ringer en elektriker en gång per år för att de ska komma och kolla kopplingarna.
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Hatten är tillförlitlig.
Som går åt tre olika håll från dosan?Bambi skrev:
Isåfall kan du inte alls ersätta dosan med rör, och inte helller kakla över!
Flytta dosan eller doslock är alternativen.
Rör inte trådarna, låt dom vara ihop med hatt. Helt OK koppling och har det fungerat hittills så kommer det funka 100 år till om du inte rör i det.
Men kakla inte över !
Då döljer du ju skarven, det är bara du som känner till den! Och det är inte tillåtetRobel skrev:
Robel skrev:
Då har du varit snål eller så har du haft en dålig elektriker. 6 dosor i ett kök är lite mycket...
Dosor placerar man strategiskt så dessa inte syns alltför mycket..