Hej!

Jag har några kopplingsdosor jag ska kakla över i köket. Det är nolla , fas och jord som består av tre stycken ledare vardera.

Då jag aldrig vill in i dosorna igen vad jag vet nu så undrar jag hur man säkrast kopplar ihop dessa ledare så de aldrig släpper, med "skruvhatt" sockerbit eller annat ?

Mvh
Bambi

Det är förbjudet att kakla över dosorna. Det enda du kan göra är att hacka ut dosan, skarva med en bit rör och sedan dra nya kablar.

Japp, dolda skarvar av installationskabel är icke tillåtet.

OK!

Tack för svaren, då får jag använda lock ändå även det inte blir snyggt..

Men då jag inte ska koppla mer med trådarna så undrar jag vilken kopplingstyp som håller 3 st ledare samman bäst?

Mvh

Wago skulle jag ta.

Men försök att skarva röret och ta bort dosan för det är väl bara tre trådar rakt igenom.

Protte

Det är nio trådar totalt som är skarvade tre och tre (nolla, fas och jord) nu med hatt. men är hatten tillförlitlig?

Ska kolla på Wago.

Jag hoppas att alla godkända kopplingar är tillförlitninga för annars börjar jag bli orolig.
Finns väl ingen som ringer en elektriker en gång per år för att de ska komma och kolla kopplingarna.

Hatten är tillförlitlig.

Mikael_L
Bambi skrev:
Det är nio trådar totalt som är skarvade tre och tre (nolla, fas och jord) ...
Som går åt tre olika håll från dosan?

Isåfall kan du inte alls ersätta dosan med rör, och inte helller kakla över!
Flytta dosan eller doslock är alternativen.

Rör inte trådarna, låt dom vara ihop med hatt. Helt OK koppling och har det fungerat hittills så kommer det funka 100 år till om du inte rör i det.

Men kakla inte över !

Varför får man inte kakla över dessa dosor, lika gärna som att dra ut en ful rund plast grejj kan man ju knacka sönder en kakel ruta? Har det med försäkrings bolag att göra eller varför e detta så tabu?

Robel skrev:
Varför får man inte kakla över dessa dosor, lika gärna som att dra ut en ful rund plast grejj kan man ju knacka sönder en kakel ruta? Har det med försäkrings bolag att göra eller varför e detta så tabu?
Då döljer du ju skarven, det är bara du som känner till den! Och det är inte tillåtet

Okej, dvs om jag skulle sälja huset och inte informera om det..i see..tack för snabbt svar Snaggletooth

Måste tillägga att jag hatar dessa vita pluttar..har hela 6 stycken i mitt kök :(

Robel skrev:
Okej, dvs om jag skulle sälja huset och inte informera om det..i see..tack för snabbt svar Snaggletooth

Måste tillägga att jag hatar dessa vita pluttar..har hela 6 stycken i mitt kök :(

Då har du varit snål eller så har du haft en dålig elektriker. 6 dosor i ett kök är lite mycket...

Dosor placerar man strategiskt så dessa inte syns alltför mycket..

:-)

Robel skrev:
Okej, dvs om jag skulle sälja huset och inte informera om det..i see..
Ja, eller om du dör och nån annan flyttar in.
En människas huvud är ett mycket otillförlitligt ställe att lagra information. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.