4 369 läst ·
51 svar
4k läst
51 svar
Skarp kritik mot bankernas räntenetto
Sida 1 av 4
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Storbankernas rapporterade räntenetto får Villaägarnas expert att tala om kartelliknande prissättning.
Du kan läsa artikeln här: Skarp kritik mot bankernas räntenetto
Du kan läsa artikeln här: Skarp kritik mot bankernas räntenetto
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Man får ju komma ihåg att även deras kundbas och totala utlåning och därmed risk också ökat. Generellt vill man ha bättre avkastning om man tar större risk. Vore det bättre om bankerna slutade låna ut för att bostadspriserna nu är för höga?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Detta är ju inget unikt för låneräntor.
Mjölken kostar lika på ICA, COOP och Willys,
bensinen har samma pris på QStar som på CircleK,
tidningen kostar lika mycket i Pressbyrån som i snabbköpet osv.
Alla anpassar sina priser efter varandra för att vara med i konkurrensen om kunderna.
Mjölken kostar lika på ICA, COOP och Willys,
bensinen har samma pris på QStar som på CircleK,
tidningen kostar lika mycket i Pressbyrån som i snabbköpet osv.
Alla anpassar sina priser efter varandra för att vara med i konkurrensen om kunderna.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Men nog är det ändå förvånande att inte fler nischbanker öppnar upp och erbjuder markant lägre räntor? Riskerna med vanliga bostadslån till en stor grupp måste väl ändå anses som hanterbara.
Med 0,5 minusränta, och som det står i artikeln, erbjuda 0,4-0,5 % i ränta, alltså med en marginal på cirka 1 procentenhet. Någon som vill vara med på idén?
Med 0,5 minusränta, och som det står i artikeln, erbjuda 0,4-0,5 % i ränta, alltså med en marginal på cirka 1 procentenhet. Någon som vill vara med på idén?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
På en fungerande marknad kommer man att få extremt små prisvaristioner.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det sjukaste med bolånemarknaden tycker jag är att låntagarna måste in till banken och "förhandla" om räntevillkoren.
Folk som är lite blyga och inte så slängda i käften får alltså betala högre räntor för exakt samma "produkt" som de mer talföra "försäljartyperna".
Detta ser jag nästan som ett demokratiskt brott mot gamla gummor och andra som har svårt att formulera sig.
Och vi ser ju varje dag här när "bolåneroboten" postar hur olika det slår.
Troligen inte beroende på risknivå eller något annat påtagligt, utan bara på hur väl folk kan tala för sig.
Personligen skulle jag skämmas om jag var banktjänsteman och jobbade så
Folk som är lite blyga och inte så slängda i käften får alltså betala högre räntor för exakt samma "produkt" som de mer talföra "försäljartyperna".
Detta ser jag nästan som ett demokratiskt brott mot gamla gummor och andra som har svårt att formulera sig.
Och vi ser ju varje dag här när "bolåneroboten" postar hur olika det slår.
Troligen inte beroende på risknivå eller något annat påtagligt, utan bara på hur väl folk kan tala för sig.
Personligen skulle jag skämmas om jag var banktjänsteman och jobbade så
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Har jobbat för länge sedan mot penningmarknaden med bl.a. finansiering för ett större bolag och man bygger inte sin portfölj med en löptid utan fördelar risken över flera aktörer o löptider.
Bankerna lånar inte upp mot nivå på enbart reporäntan utan har en större korg med blandad finansiering, lånen löper ju på 30-50 år.
Ingen tvekan dock att de tjänar bra pengar just nu då det räntan är låg och Riksbankens stödköp trycker ner räntorna i marknaden.
Bankerna lånar inte upp mot nivå på enbart reporäntan utan har en större korg med blandad finansiering, lånen löper ju på 30-50 år.
Ingen tvekan dock att de tjänar bra pengar just nu då det räntan är låg och Riksbankens stödköp trycker ner räntorna i marknaden.
Ja, självklart! Inga lån -> radikalt sänkta priser. Bankerna väljer ju själva att öka risknivån. Du utmålar dem som offer för en situation de inte kan påverka. Befängt!J Krullert skrev: