Skall sätta upp kakel som har en lite annorlunda form och försöker hitta bästa verktyget för att dela plattorna:
https://www.ekosten.se/keramikmosaik/899-florentiner-keramik-mosaik-vit-matt.html

Plattorna är ungefär 6x6 cm

Jag lånade en gammal, gigantisk kakelskärare (GGC Perfect 79 Eskilstuna) men inser att den inte går att använda för så små och "o-fyrkantiga" plattor. Det går ju dessutom bara att komma åt plattorna som sitter längst ut på näten.

Vilket verktyg tror ni passar bäst? Mindre kakelskärare? Kakeltång?

Har ingen möjlighet att stå ute så helst inte något dammande elverktyg.

• Gilla
fulkopplaren
  • Laddar…
En elektrisk kakelskärare med vattenkylning skulle jag rekommendera. Möjligtvis en kakeltång till de riktigt små bitarna.
Märkligt sammanträffande, jag sålde ett parti sådant kakel i somras.

Bästa svaret

Ritsa plattorna i kakelskäraren. Kan kanske gå medans de sitter på nätet, men det är nog enklast att pilla loss dom först och ritsa dom en och en. Knäck sedan av det som ska bort med kakeltången.

Bra kakelskärare:
http://www.kgcverktyg.se/plattsaettningsverktyg/kakelskaerare/sigma/kakelskaerare-sigma-6
Ska man ritsa småplattor måste man ha en bra skärare. Gummimattemodellen 7A som du länkar har jag aldrig gillat till stora plattor, men den kan kanske funka bra att ritsa mosaik i. Kanske rent av bättre än fjäderplattemodellen 6 som jag annars föredrar.

Kakeltång:
http://www.kgcverktyg.se/plattsaettningsverktyg/handverktyg/taenger/kakel-mosaiktang-raka-kaeftar
Har funnits fullt fungerande sådana på biltema för nästan inga pengar alls. Men se till att det är en tång med hårdmetallkäftar och inte en hovtång.

J Jörgen Ö skrev:
När det gäller mosaik i den storleken blir det svårt med ngn form av kap, man använder sig oftast av en speciell mosaiktång, inte en vanlig kakeltång.[länk]
Jag har tittat på den där men förstår inte riktigt hur den fungerar. Delar man hela kakelplattan i ett svep eller skall man ta det i småbitar?

The Tor The Tor skrev:
Jag har tittat på den där men förstår inte riktigt hur den fungerar. Delar man hela kakelplattan i ett svep eller skall man ta det i småbitar?
Man klipper helt enkelt mosaiken rakt av, en o en.

J Jörgen Ö skrev:
Man klipper helt enkelt mosaiken rakt av, en o en.
Jag har plattor som är 6x6 cm. När jag tittar på tången förstår jag inte hur den skall kunna klippa så långt?

Det gör den, dock så blir inte alla klipp exakt raka, ibland får man klippa 3st, använda 1st. Så är det med mosaik, väääldigt tidskrävande! Är det glasmosaik el keramisk mosaik?

Det är keramik.

Jag har fortfarande inte riktigt förstått hur en sådan här tång fungerar. Först trodde jag att tången skulle kunna göra en skåra över hela plattan med hjälp av trissorna. När man sedan spräckte plattan så skulle sprickan följa skåran (på samma sätt som en vanlig kakelskärare fungerar). Men nu förstår jag det som att man bara trycker till och så hoppas man att plattan spricker där man vill?

The Tor The Tor skrev:
Det är keramik.

Jag har fortfarande inte riktigt förstått hur en sådan här tång fungerar. Först trodde jag att tången skulle kunna göra en skåra över hela plattan med hjälp av trissorna. När man sedan spräckte plattan så skulle sprickan följa skåran (på samma sätt som en vanlig kakelskärare fungerar). Men nu förstår jag det som att man bara trycker till och så hoppas man att plattan spricker där man vill?
Precis så, man klipper mosaiken.

Om man verkligen vill så går det att ritsa och knäcka med en Sigma 7A. Gjorde det i helgen med 2x2 kristallmosaik, 8mm tjocka. Vissa blev bara glasskross, men 90% blev bra. Så 6x6 borde vara enkla i jämförelse.

Det slutade med att jag tog bort översta och nedersta skiftet på mosaiken och delade dessa plattor en och en med min gigantiska kakelskärare.

• Kakelvägg med vit marockansk mosaik bakom en kökskran, med vissa plattor skurna vid topp och botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med vit mosaikstänkskydd, spis bredvid diskbänk och träbänkskiva, trimmad mosaik övre och nedre kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.