tommib
Jag är inte heller en fan av rörelsesensorer men just i denna applikation, om dörren behöver stå öppen av annan anledning, så är det vettigt. Jag hade nog inte satt den i kopplingsdosan dock, det är för stor risk att du blockerar den med något.

Se till att använda en LED-lampa så spelar det inte heller så stor roll om ljuset står på för länge.

Cheesen Cheesen skrev:
Är det inte enklare att sätta en strömbrytare med timer? 30 minuters räcker väl gott och väl och du slipper dra kablar och riskera att dörren står på glänt med lyset på.
Nja, en sådan måste ju också manövreras och det är tyvärr så att lika mycket öl måste bäras in i matkällaren som man vill kunna bära ut ifrån den...:p

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle kört på EKRK av någon variant, t.ex. den EQLQ jag skrev om tidigare, och jag skulle gjort den borrning jag föreslog.
Då ska jag kika på en sån! (y) Får jag inte till böjarna bra så får jag tänka om.

Alfredo Alfredo skrev:
Du har inte små krav du... "Inte så mycket att välja på", varefter du räknar upp nio till elva alternativ... :p;) Många "snarlika" iofs.
Haha, jag hade precis samma tanke...men jag avstod från att kommentera för jag ville inte verka otacksam! :D;)

Alfredo Alfredo skrev:
Jag är normalt ingen fan av rörelsesensorer men här kanske det skulle fungera klockrent.
Helt enig med dig, jag har också lite svårt för rörelsesensorer, speciellt de som ska styra belysning. Vi har PIR-sensorer till larmet, men de märker vi ju inte av.

Till saken hör att vi har ett hemautomationssystem, så jag skulle kunna lösa detta väldigt enkelt med sådana prylar. T ex skulle jag kunna sätta upp batteridriven magnetkontakt vid dörren (noll kabeldragning) och en brytare för lampan i väggdosan...men jag känner att det inte är tillräckligt "säkert". Det händer rätt ofta att systemet missar uppdrag och eftersom matkällaren inte har någon insyn alls är risken stor att lampan lyser under rätt lång tid om det skulle hända där.

R
P Paxman skrev:
risken stor att lampan lyser under rätt lång tid
Matkällare , kylrum , frysrum , normalt med en indikeringslampa på utsidan för lyset

P Paxman skrev:
Till saken hör att vi har ett hemautomationssystem, så jag skulle kunna lösa detta väldigt enkelt med sådana prylar. T ex skulle jag kunna sätta upp batteridriven magnetkontakt vid dörren (noll kabeldragning) och en brytare för lampan i väggdosan...men jag känner att det inte är tillräckligt "säkert". Det händer rätt ofta att systemet missar uppdrag och eftersom matkällaren inte har någon insyn alls är risken stor att lampan lyser under rätt lång tid om det skulle hända där.
Hemautomation och enkelhet klingar lite falskt tillsammans i mina öron... Bara det att ha en kontakt med ett batteri som behöver bytas gör att det går bort för mig. När det gäller risken att lampan blir lysande kan det nästan kvitta om du har en led. Dock lär "hemautomationsprylarna" säkert kosta i stil med en LED-lampa som lyser oavbrutet i tio år så även därför går det alternativet bort för mig.

När jag tänker efter fattar jag iofs inte hur en lampa kan bli lysande "under rätt lång tid". Det var väl öl som lagrades där? :cool::rofl:

Sätt dit en rörelsesensor. Verkar enklast, billigast och "good enough" säger jag.

R rävlyan skrev:
Matkällare , kylrum , frysrum , normalt med en indikeringslampa på utsidan för lyset
Ta och räkna på hur många år LED-lampan i matkällaren kan lysa innan den installationen är "intjänad". ;) Och varför skriver du mellanslag före dina komman???

• Gilla
etompau
  • Laddar…
tommib
Jag har faktiskt funderat på indikeringslampa för krypgrunden men det slutade med att jag kopplade belysningen där nere över trappautomat istället. Indikeringslampor av den typen hör inte riktigt hemma i en hemmiljö.

Som sagt, rörelsedetektor löser ditt problem mycket enklare och smidigare än en dörrbrytare, även om jag känner med dig och förstår känslan av att vilja använda det du redan köpt. Du kanske kan sätta den brytaren någon annan stans?

Att jag redan köpt skåpsbrytaren är inte avgörande för att använda den framför rörelsedeckare, utan det är att jag aldrig gillat rörelsesensorer för belysning. Jag har faktiskt två brytare eftersom jag ska göra samma installation på vindsluckan, men där är det klart enklare med kabeldragningen.

Jag har kikat lite på de kablar jag fått tips om här i tråden, och vad jag har hittat så är alla tre-ledare med jord. Det är ju överflödigt för denna installation, och en två-ledare bör ju också vara smidigare att böja.

tommib
Du kommer troligen inte hitta en tvåledad EQLQ eller liknande och om du gör det kommer det vara en extrem nischprodukt som du måste beställa. Dessutom skulle den inte bli nämnvärt mindre än sin treledade variant på grund av hur ledarna packas inne i den.

Om du verkligen måste ha brytaren där och måste ha en flexibel tunn sladd kan du göra det via ett mellanrelä för 24V. Då kan du ha 24V till brytaren och dra med t.ex. ELLXB eller något annat valfritt. Nackdelen är givetvis ökad komplexitet och det faktum att du då behöver ett relä och en trafo samt något att stoppa dem i.

Jag håller med dig om rörelsedeckare i allmänhet men just i den här applikationen är det inte orimligt och troligen den enklaste/snyggaste lösningen.

Då får jag köra med treledad...återigen, rörelsedeckare är inte ett alternativ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.