Hej,

Jag avser bygga in lite downlights i min bestå-hylla på väggen. Hyllan i sig hamnar praktiskt nog precis vid en sån där tak-kontakt avsedd för lampor, som i sig är kopplad till en dimmer-lamp-switch - och min tanke var, för att slippa ha egna switchar vid hyllan så kan jag utnyttja den lamp-kontakten direkt.

Alltså denna;
GU0155_H[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men, då har jag förstått att det inte riktigt är så enkelt, ska du dimma LED-spots så krävs det en speciell transformator, och när jag googlar runt verkar det som dom som går att dimra, dimras från själva trafon - och inte ursprungskontakten.

I mitt fall dimrar ju jag (antar att jag sänker huvudspänningen?) till själva lamp-uttaget från början. Det vill säga från denna som sitter på väggen och matar ovan kontakt;
Rotary-Dimmer-Switch-BRT-205L-[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men samtidigt har jag ju riktia led-spots infällda i taket i köket t.ex som går att dimra från ursprungsuttaget - dom är ju dock överkill att köra i en hylla... Vad jag är ute efter är led-spots som ger behaglig hyllbelysning (antar det ligger på runt 100ansilumen för att inte bli för starkt?) som jag kan fälla in, OCH som går att dimra från ursprungsuttaget.

Går detta att lösa på något sätt?

Det finns drivdon som kan dimras med push-dimmer. Det kan du få till om du byter ut dimmern mot en återfjädrande strömbrytare. Kräver dock att det finns två trådar från platsen för strömbrytaren till taket (förutom nolla och jord). Men om det inte redan finns två trådar borde det inte vara omöjligt att dra i. Se installationsexempel från Fagerhults.

Men visst, det är ju inte lika enkelt som att bara koppla in i det befintliga uttaget. Såvitt jag vet måste du i så fall ha dimbar 230V LED, och de är ju oftast större till storleken (t.ex. GU10).

StockholmM skrev:
Det finns drivdon som kan dimras med push-dimmer. Det kan du få till om du byter ut dimmern mot en återfjädrande strömbrytare. Kräver dock att det finns två trådar från platsen för strömbrytaren till taket (förutom nolla och jord). Men om det inte redan finns två trådar borde det inte vara omöjligt att dra i. Se installationsexempel från Fagerhults.

[länk]

Men visst, det är ju inte lika enkelt som att bara koppla in i det befintliga uttaget. Såvitt jag vet måste du i så fall ha dimbar 230V LED, och de är ju oftast större till storleken (t.ex. GU10).
Tack för svar! Samtidigt som jag väntade på svar så har jag snurrat runt genom halva internet i brist på annat att göra. Herregud vilken djungel det kan bli med ljus... Om man tycker saker var jobbigare förr och enklare nu så gäller det i vartfall inte lampor och belysning iaf - där har vi gått bakåt i utveckling (sett ur ett komplexitetsperspektiv)... :)

Nåväl, jag sprang på denna produkten - borde inte den göra exakt det jag är ute efter, så jag slipper byta dimmer osv?

https://www.elbutik.se/product.html/led-driver-500ma-6-18w?category_id=15170

Jo minsann! Visste inte att den produkten fanns. Ser ju jättebra ut.

Håller alldeles med dig om komplexitetsaspekten, förresten.

Redigerat:
Så bra då! Då är ju saken löst :)
*beställa*

Byt it transformatorn till en som dimma den på primärsidan (220v) så har jag gjort så om jag eller nästa ägare vill byta lampor tillbaka till halogen så är det bara att byta lampor :)

Volatyle skrev:
Men samtidigt har jag ju riktia led-spots infällda i taket i köket t.ex som går att dimra från ursprungsuttaget - dom är ju dock överkill att köra i en hylla...
Vad är detta för LED-lampor, och vad för slags dimmer har du idag?
Är det 230 V LED-lampor så har de en inbyggd konverter.
Om dessa är dimbara så brukar de vilja ha en framkantsdimmer ("tyristordimmer").
Drivdonet på elbutik vill ha en bakkantsdimmer ("elektronisk"). :(

sir_daniel skrev:
Byt it transformatorn till en som dimma den på primärsidan (220v) så har jag gjort så om jag eller nästa ägare vill byta lampor tillbaka till halogen så är det bara att byta lampor :)
Man bygger väl inte för nästa man som skall bo där, det kan ha hänt mycket på 10-20 år. Kanske hunnit gå sönder nått också under den tiden. Upplysa kan man göra!

Kul att tråden lever kvar, men som tidigare nämnt är problemet löst med drivern i länken tidigare. Allt är installerat och fungerar bra med den traditionella dimmern som var i huset från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.