f91jsw skrev:
Menar du Preview? Det funkade inte, det var därför jag laddade ner Reader.
Johan Gunverth skrev:
Japp. Det är den jag använder själv. Hmmmm....
Jag har också erfarenhet av problem med detta, bland annat på FKs pdf:er. Har inte djupdykt i det, men gissar att preview inte hanterar (eventuella) förändringar i pdf-standarden. Jag kör en äldre version av Mac OS X, Leopard (är väl två versioner släppt sedan dess, Snow Leopard och Lion).

Vad det gäller TS originalfråga håller jag med om att pdf-lösning inte låter särskilt lätthanterat om det rör sig om stora mängder information. Lägg pengar och energi på att automatisera så mycket som möjligt, webbformulär med identifiering om så behövs.

Någon som vet hur jag i Nuance förminskar en PDF (försämrar kvalitén) så jag kan gå från 25mb till att få ner PDFen till 5mb?

yxis skrev:
Det verkar som om t.ex. Foxit Reader struntar i "nyckeln" och tillåter sparande av ifyllt formulär även på filer där Adobe Reader vägrar...
Är det inte så att den sparar ner i ett eget format som inte andra PDF-läsare kan läsa?

Suhagg skrev:
Någon som vet hur jag i Nuance förminskar en PDF (försämrar kvalitén) så jag kan gå från 25mb till att få ner PDFen till 5mb?
Det beror helt på vad det är som gör att PDF:en är stor, men grundtipset för att förminska en PDF är att "skriva ut" till en ny PDF via nån "PDF-skrivare" som har inställningar för kvalitet.

Nerre skrev:
Det beror helt på vad det är som gör att PDF:en är stor, men grundtipset för att förminska en PDF är att "skriva ut" till en ny PDF via nån "PDF-skrivare" som har inställningar för kvalitet.
Det var 5st inscannade A3 sidor på ca 5MB styck. Det behöver inte vara så stora och i så bra kvalitet. Nu är det ihopslagna i en enda PDF som blev 25MB. Skulle vilja dra ner kvaliten till att filen blir 5-10MB. Har Nuance 7an.

mats_o skrev:
Det kan finnas juridiska frågor i det hela också.
En pappersblanket med underskrift ha en helt annan juridisk tyngd än vad något elektroniskt har.

Tyvärr är det nått man ibland måste ta hänsyn till. Har varit inblandad i liknande frågor och där vart det just papper pga lagkrav.
Utan att gå in på alltför mkt detaljer så är det något i den stilen ja. Men nu hade jag bara tidrapporter som ett exempel, finns ju andra användningsområden. Som sagt, myndigheter har inte alltid miljö och effektivitet i första rummet när de "förbättrar" sin verksamhet.

Nä, När en viss statlig myndighet ville kunna ta emot ansökningar på sin websida så krävdes det nästan 500 ändringar i olika lagar för att det skulle bli görbart.
Det tog lite tid att baxa alltihopa förbi riksdagen

Adobe Acrobat X Pro inköpt. Funkar super.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.