6 112 läst ·
37 svar
6k läst
37 svar
Skapa pdf-formulär som går att spara?
Öh, tänkte inte på det...Mellanbarn skrev:Att hantera tidrapporter för tusentals personer med pdf-formulär låter inte lockande. Hur kommer informationen in i lönesystemet, manuell avskrift av PDF-dokumenten?
5minuter per rapport, 5000 minuter = 83 timmar i månaden. En halvtidstjänst.
Eller kopplar man formulären direkt till någon databas?
Annars finns bättre färdiga lösningar för sådant, men då framstår nog Acrobat pro som väldigt billig.
Det är tyvärr inte alltid så enkelt att ändra på saker, hur bra system det än finns, när det är en myndighet som dikterar villkoren.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 inlägg
För att ett formulär skall kunna sparas ner ifyllt så krävs att rättigheterna i filen tillåter det. Det kräver i sin tur att filen är signerad med en specifk nyckel. Den nyckeln finns bara i Adobes egna produkter.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 inlägg
Alltså återigen du MÅSTE ha pro-variaten. Läs i länken:
http://www.adobe.com/se/products/acrobatpro/features.html?promoid=HTDMQ
http://www.adobe.com/se/products/acrobatpro/features.html?promoid=HTDMQ
Bra, ville bara vara 100% säker. Alltid ngn som kommer och "luddar" till det. 
Det verkar som om t.ex. Foxit Reader struntar i "nyckeln" och tillåter sparande av ifyllt formulär även på filer där Adobe Reader vägrar...Nerre skrev:
Formulär som har "sparförbud" borde om inte annat tas upp som miljöförstörande - om man har en dator utan sömnläge/hibernering så måste ju datorn vara påslagen under hela tiden man fyller i formuläret, vilket inte alltid går på nolltid...
Jag var med och gjorde en applikation som konverterade dokument till pdf:er för publicering på internet.
Då använde vi ghostscript. Det fungerade bättre för vårt ändamål än Adobe:s program.
Detta var snart 15 år sedan och vad som hänt sedan dess vet jag inte.
EDIT: När jag tänker efter var det nog tvärtom....vi konverterade från pdf, men kanske det är ett alternativ ändå?
Då använde vi ghostscript. Det fungerade bättre för vårt ändamål än Adobe:s program.
Detta var snart 15 år sedan och vad som hänt sedan dess vet jag inte.
EDIT: När jag tänker efter var det nog tvärtom....vi konverterade från pdf, men kanske det är ett alternativ ändå?
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
cederbusch skrev:
cederbusch skrev:
Eh ursäkta mig men är det skattepengar vi pratar om? :@cederbusch skrev:
Det låter helt snurrigt att hantera tusentals tidrapporter genom att skicka ut pdf-filer som ska fyllas i, skickas in och sedan kanske hanteras av någon ekonomiavdelning (?)
Som någon påpekade kommer kostnaden för hanteringen att bli helt orimlig och extremt tidsödande för att inte tala om vilka potentiella felkällor som finns vid hanteringen.
Kostnaden för programvaran är ju förövrigt försumbar sett till de kostnader som hanteringen dar med sig.
Och nej, det måste finnas mängder av lösningar varav man nästan kan utgå från att pdf-varianten är den sämsta.q(;^
Om du absolut måste skicka ut något (varför inte ett webbaserat formulär?) finns det alldeles utmärkta verktyg för on/offline-ifyllning av formulär som sedan direkt kopplar data till databaser där värdena sedan kan exporteras in i vilket ekonomisystem som helst.
Då få du också automatisk massmailhantering, automatiska påminnelser osv, osv. Du kan även validera fält, skapa interaktiva ifyllnadsinstruktioner och en massa annat som Acrobat P endast klarar fragment av.
Om du ser pdf-formulär som enda alternativ borde du definitivt ta hjälp av någon expert. Kan inte tänka mig att det skulle vara en bra lösning.
Du får ursäkta men eftersom man kan misstänka att det handlar om skattepengar (?) finns det anledning att bli bekymrad
Hur hade du förövrigt tänkt dig att det skulle funka om du nu får till ditt pdf-formulär:
Kan du kanske beskriva processen från vem som ska ha formuläret fram till dess att data från formuläret sedan finns (används på något sätt) i något system som ska hantera alla dessa data?
Hantering av mailinglistor? Påminnelser? Felrapporter? Hantering av inkomna filer? Avstämmning att alla lämnat in? osv osv?
Det kan finnas juridiska frågor i det hela också.
En pappersblanket med underskrift ha en helt annan juridisk tyngd än vad något elektroniskt har.
Tyvärr är det nått man ibland måste ta hänsyn till. Har varit inblandad i liknande frågor och där vart det just papper pga lagkrav.
En pappersblanket med underskrift ha en helt annan juridisk tyngd än vad något elektroniskt har.
Tyvärr är det nått man ibland måste ta hänsyn till. Har varit inblandad i liknande frågor och där vart det just papper pga lagkrav.