Jag har Nuance Pdf Converter Pro 5 på min burk på jobbet. Jag skulle behöva kunna skapa pdf-formulär som går att fylla i och SPARA i en vanlig pdf-läsare. Jag hittar ingen funktion för detta i Converter. Vet ni om detta finns i nya versionen (7)? Det går inte att läsa sig till nämligen.

Jag har hittat på nätet att Adobe Acrobat Pro ska kunna skapa sådana pdf:er, men så kostar det en del också.

Någon som har en lösning på detta eller kan med säkerhet tala om vad som gäller? Jag behöver på fötter när jag ska äska om inköp av nytt program.
 
Dte är ju här Adobe tjänar pengar på PDF, så de låter ingen som inte vill betala få den funktionen. Du kan alltid spara innehållet på ett ifyllt formulär från de flesta läsare.
 
Du menar som .txt? Men det är ju inte så intressant. Men det är alltså så att det vara är Adobes produkt som kan göra detta?
 
Nej, inte .txt. Som en ny PDF.
Har dock hittat en reklamfinansierad tjänst där man kan ladda upp en PDF, göra fält och sedan få en PDF med fält att ladda ner. http://www.pdfescape.com/
 
Problemet är ju inte att skapa fälten utan att kunna låta en användare fylla i fälten och sen spara pdf med allt innehåll kvar. Det kan man inte i tex adobe reader. Hur menar du att du i en reader sparar en ifylld blankett? Tom skatteverket informerar ju att deras blanketter inte går att spara, endast fylla i och sen skriva ut.
 
1. Ladda ner CutePdf eller annat kompatibelt program och installera detta.
2. Öppna pdf-filen/formuläret i t.ex Adobereader och fyll i vad som ska fyllas i.
3. Skriv ut dokumentet och välj Cutepdf som skrivare.
4. Du får sedan upp ett fönster där du får möjlighet att spara dokumentet på valfri plats.
5. Färdigt.
 
Jag har gett för dåligt med detaljer märker jag. Jag ska alltså skapa formulär som ska användas av ibland hundratals personer runtom i landet på egna burkar. Vissa dokument kommer användas av tusentals i värsta fall (tidrapporter). Så det funkar inte att be folk ladda ner ngt osv...

Som jag har förstått det så ska det gå att skapa ett formulär som inte är begränsad på ngt sätt.
 
Måste det vara pdf? Pdf-formulär är sällan lyckade enligt min erfarenhet. Det blir alltid strul på något sätt. Försäkringskassans formulär för att överlåta föräldradagar är ett exempel. Efter att ha slitit mitt hår i någon timme att försöka fylla i det från en mac gav jag upp och gjorde från en windowsdator i stället.
 
f91jsw skrev:
Måste det vara pdf? Pdf-formulär är sällan lyckade enligt min erfarenhet. Det blir alltid strul på något sätt. Försäkringskassans formulär för att överlåta föräldradagar är ett exempel. Efter att ha slitit mitt hår i någon timme att försöka fylla i det från en mac gav jag upp och gjorde från en windowsdator i stället.
Nu får du förklara dig närmare. FKs PDFer följer standarden till punkt och pricka och Mac OS X har PDF inbyggt i OSet och följer också standarden. Jag har använt dessa formulär, fyller i dem, skickar och sparar även en ifylld kopia själv. Man behöver inte använda Adobe Reader utan kör med den inbyggda Förhandsvisningen.
 
cederbusch skrev:
Jag har gett för dåligt med detaljer märker jag. Jag ska alltså skapa formulär som ska användas av ibland hundratals personer runtom i landet på egna burkar. Vissa dokument kommer användas av tusentals i värsta fall (tidrapporter). Så det funkar inte att be folk ladda ner ngt osv...

Som jag har förstått det så ska det gå att skapa ett formulär som inte är begränsad på ngt sätt.
Inga problem om du använder Acrobat Pro för att skapa dem. Funkar i alla miljöer som stödjer PDF. Användaren kan också spara en ifylld kopia.
 
Som sagts här tidigare. För att skapa sådana dokument som du eftersträvar får du nog bita ihop och skaffa Acrobat Pro. Pro är ju framtagen just för att åstadkomma detta.
 
Vad kostar en licens? Om det är formulär för tusentals personer borde det ju inte vara något problem?
 
Johan Gunverth skrev:
Nu får du förklara dig närmare. FKs PDFer följer standarden till punkt och pricka och Mac OS X har PDF inbyggt i OSet och följer också standarden. Jag har använt dessa formulär, fyller i dem, skickar och sparar även en ifylld kopia själv. Man behöver inte använda Adobe Reader utan kör med den inbyggda Förhandsvisningen.
Jag får upp ett PDF som ser ut enligt nedan (sedan händer inget mer). Höll på och bråkade en lång stund med att ladda ner senaste Reader, vilken PDF-visare som skulle användas av webläsaren, etc. Jag fick det aldrig att funka.
 
  • Screen shot.jpg
Att hantera tidrapporter för tusentals personer med pdf-formulär låter inte lockande. Hur kommer informationen in i lönesystemet, manuell avskrift av PDF-dokumenten?
5minuter per rapport, 5000 minuter = 83 timmar i månaden. En halvtidstjänst.
Eller kopplar man formulären direkt till någon databas?

Annars finns bättre färdiga lösningar för sådant, men då framstår nog Acrobat pro som väldigt billig.
 
Som sagt, jag var ute efter att veta om det endast fanns en lösning så att jag kan motivera inköpet till vår IT-chef. Tack för era svar, nu vet jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.